Zin om te ondernemen groeit

 

Op het vlak van ondernemerszin hoort België niet bij de Europese toplanden, maar er is dankzij o.a. overheidsinitiatieven wel een duidelijke betering merkbaar. Zo bleek onlangs uit een enquête bij 500 Belgische jongeren dat bijna vijf op de tien jongeren eraan denkt om een bedrijf op te starten, wat een hogere score is dan aanvankelijk aangenomen. Een bedrijf opstarten is echter één zaak, een bedrijf levensvatbaar houden en succesvol laten doorgroeien een andere. Daar zijn naast ondernemerschap immers ook nog andere eigenschappen voor nodig.

 

Eigenschappen om succesvol te ondernemen

 

Een eerste belangrijke eigenschap die het verschil maakt is leiderschap. Een goede manager slaagt er in om zijn onderneming dagelijks goed te organiseren, maar een ondernemer moet daarnaast ook aan de toekomst van het bedrijf denken en dus vooruit kijken. Zo mist het bedrijf de boot niet bij nieuwe trends. Ten tweede moet een ondernemer ook internationaal durven gaan. Zelfs kleine ondernemingen kunnen het zich in de hedendaagse globale economie niet meer permitteren om zich uitsluitend te richten op hun nabije regio.

Ook innovatie is cruciaal. Door steeds een stap voor te zijn kan een onderneming het verschil maken met haar concurrenten. Innovatie is mogelijk in het product, het proces, de marketing,… Zeker in België is dit een belangrijke onderscheidende factor, want we kampen nu eenmaal met een hoge loonkost. Digitalisering is eveneens een must. De connectie tussen producten en consument verloopt vandaag steeds meer via IT-platformen, waardoor business modellen ingrijpend veranderen.

Ten slotte is het ook belangrijk dat een ondernemer zich op het juiste moment weet te omringen met het juiste talent. De snelheid van de evoluties neemt immers toe, waardoor ondernemers onmogelijk nog alles zelf kunnen beheersen.

 

E-commerce: niet in de locomotief, maar wel op de trein

 

Op het vlak van e-commerce hebben we in België nog een aanzienlijke achterstand op onze buurlanden. Die landen zijn immers veel sneller op de trein gesprongen, waardoor wij nu omzet, jobs en belastinginkomsten verliezen. Toch hebben we de trein niet volledig gemist. We bevinden ons dan wel niet in de locomotief, maar we zijn nu intussen wel alvast aan boord van deze evolutie.

Helaas nemen sommige werknemersorganisaties vaak nog een verkrampte houding aan voor wat betreft de flexibiliteit die nodig is om van e-commerce een succes te maken. De online consument verwacht nu eenmaal dat producten snel worden geleverd, en die vraag moet de logistiek achter de webshop kunnen beantwoorden. Het is jammer dat we op onze Belgische wegen alsmaar meer buitenlandse koeriers zien rondrijden. Het ondernemerschap en het enthousiasme is er wel, maar dan moet de wetgeving ook volgen.

 

Advies en ondersteuning: consolidatie is gewenst

 

Er gebeurt in België heel wat om startende en jonge ondernemers te ondersteunen, zowel vanuit de hoek van de overheid als vanuit de werkgeversorganisaties. Helaas gaat het vaak om initiatieven die los staan van elkaar en elkaar ook deels overlappen. Er is dus meer consolidatie nodig, en dat zal deels spontaan gebeuren. De overheid moet daarbij een kader scheppen waarbinnen startups kunnen groeien. Toch komt het er voor de startende ondernemers vooral ook op aan om het juiste project en business plan te hebben. Als de projecten degelijk zijn, volgt de financiering vanzelf.