Hoe helpt jullie streven naar de laagste prijs om ook duurzaam te zijn?

“Het is enkel mogelijk om aan de klanten de laagste prijs te bieden, als je als bedrijf ook streeft naar de laagste kosten en een optimale efficiëntie. In feite komt dat neer op operational excellence, wat dan weer hand in hand gaat met duurzaamheid. Bij Colruyt zetten we met ons milieuprogramma ‘Green Line’ trouwens al sinds de jaren 90 in op duurzaamheid, wat destijds eerder uitzonderlijk was.”
 

Welke initiatieven zorgen ervoor dat de aanlevering van goederen naar het distributiecentrum duurzamer en efficiënter verloopt?

“Samen met onze buitenlandse leveranciers zetten we zoveel mogelijk in op multimodaal transport. We zoeken daarbij bijvoorbeeld naar routes via trein en short sea shipping, want deze zijn milieuvriendelijker dan het wegvervoer, terwijl ze toch niet duurder zijn. Enkel de first mile en last mile gebeuren dan nog via vrachtwagens. Daarnaast zijn we samen met Inbev gestart met het uittesten van ecocombi’s: zware en lange vrachtwagens met twee opleggers. Twee ecocombi’s vervangen drie normale opleggers. Indien de evaluatie hiervan positief blijkt, zullen we dat trachten uit te breiden.”
 

Hoe optimaliseren jullie de bevoorrading van de winkels?


Samen met onze buitenlandse leveranciers zetten we zoveel mogelijk in op multimodaal transport.
 

“In onze distributiecentra worden alle aangeleverde goederen gestockeerd en op het juiste moment opnieuw klaargezet op maat van iedere winkel. De levering van de winkels trachten we in samenwerking met de overheden zoveel mogelijk te spreiden buiten de filegevoelige uren, bijvoorbeeld in de dagrand. Dat maakt het ook voor de chauffeurs aangenamer. Toch zijn we genoodzaakt om ook op andere uren te leveren.”

“In de toekomst willen we ook meer ’s nachts leveren, maar momenteel zijn de mogelijkheden hiervoor beperkt door de vrees voor geluidshinder bij het lossen. Daarom leiden we onze chauffeurs op over hoe ze stil kunnen werken, en voorzien we hen van beter geïsoleerde opleggers en stillere transpalletten.”
 


In de distributiecentra worden alle aangeleverde goederen gestockeerd.

Welke dragers gebruiken jullie voor de levering van de goederen?

“Om de goederen aan de winkels aan te bieden, hebben we een eigen ‘Colruytkar’ ontwikkeld, één eenheid waarmee we verschillende goederen kunnen vervoeren en die met drie naast elkaar passen in een oplegger. Voor de koude keten gebruiken we een ‘liquid ice container’, een frigo op wielen met dezelfde afmetingen als de ‘Colruytkar’. Zo maken we qua belading optimaal gebruik van iedere vrachtwagenrit.”

“Het voordeel van liquid ice is dat we geen CO2 meer moeten gebruiken voor de koeling. Omdat we dat vloeibaar ijs zelf produceren op onze site, zijn we ook niet meer afhankelijk van externe leveranciers en zijn de kosten van het koelen gedaald. Bovendien blijft de temperatuur door het transport heen stabieler, waardoor er minder controlemomenten nodig zijn.”
 

Wat doen jullie met de reststromen?

“Alle reststromen keren vanuit de filialen terug naar onze retourcentra. Karton persen we tot balen die we opnieuw verkopen om te kunnen gebruiken als basisproduct voor nieuwe toepassingen. Wijzelf maken er bovendien kartonnen dozen van, die we te koop aanbieden aan de kassa’s van onze winkels. Ook de kartonnen dozen van producten worden ter beschikking gesteld van de klanten om hun goederen naar huis te vervoeren.”

 

Maar liefst 82,7% van al ons afval wordt gerecycleerd.

 

“De goederen die uit onze rekken moeten worden verwijderd, maar nog consumeerbaar zijn, worden geschonken aan de voedselbanken. Daarnaast sorteren we brood uit om het te leveren aan een veevoederproducent, wordt het overgebleven organisch afval aangeleverd aan een bedrijf dat biogassen produceert en wordt leeggoed gesorteerd en teruggegeven aan de brouwers. Voor onze eigen wijnen gebruiken we flessen die meerdere keren kunnen worden gebruikt. Op die manier wordt maar liefst 82,7% van al ons afval gerecycleerd.”
 

Op welke andere manieren trachten jullie nog in te zetten op duurzaamheid in de supply chain?

“In ons retourcentrum in Halle rijden intussen al meer dan 30 heftrucks rond op groene waterstof. Bovendien testen we deze energiebron ook uit voor de transpalletten in ons distributiecentrum. We beschikken hiervoor op de site over een eigen waterstofstation, dat ook het nabijgelegen DATS24-station bevoorraadt. Zo willen we als pionier aan particulieren tonen wat de energiemogelijkheden van de toekomst zijn.”

“Daarnaast testen we elektrische terminaltrekkers, die in onze distributiecentra opleggers van de laadkaaien naar de wachtstroken voor vrachtwagens trekken. Voor ons zijn deze de voorloper van grote elektrische vrachtwagens op de weg. We hopen hier dus veel van te leren. Intussen hebben we ook proefprojecten lopen met vrachtwagens op CNG. Tot slot willen we in de toekomst ook volledig zelfvoorzienend worden op het vlak van groene stroom via eigen windmolens en zonnepanelen op onze daken.”