Er heerst vandaag een positieve vibe rond alles wat met ondernemen te maken heeft. Zo kondigde VOKA onlangs vol trots hun nieuw jaarthema voor: ‘Iedereen ondernemer’. Ook de berichtgeving in de media over de succesvolle start-ups en scale-ups in het Belgisch landschap creëren de indruk dat er in onze contreien nogal wat succesvolle ondernemers zijn. Bovendien lijken de cijfers dit te bevestigen: het aantal ondernemingen is zowel in Vlaanderen als op nationaal vlak over de laatste tien jaar met 17% gestegen. Toch is het niet zo dat we met zijn allen de ondernemerskaart trekken. De berichtgeving heeft er misschien wel voor gezorgd dat quasi de helft van de Vlamingen vandaag droomt van een eigen bedrijf en dat is beslist een stuk meer dan een decennium geleden. Toch zien we dat slechts 10% plannen durft te maken om binnen de drie jaar een nieuwe onderneming op te starten en zet uiteindelijk slechts 5% van de Vlamingen echt de stap. Als startende ondernemer ben je dus nog altijd een buitenbeentje.

 

Ondernemen uit noodzaak
 

Er bestaan twee grote drijfveren die mensen doen beslissen om een eigen zaak te starten. De meeste Vlamingen zien het als een opportuniteit om hun eigen ding te kunnen doen. Zij kiezen er bewust voor om te doen wat ze graag doen en zien het als een uitgelezen kans om niet in het  werknemersstatuut te blijven lopen. Anderen starten een onderneming uit pure noodzaak omdat ze geen alternatief hebben. Hoewel dit in het verleden eerder was voorbehouden voor niet-westerse landen, zien we dat het aandeel van de ‘ondernemers uit noodzaak’ sinds de financiële crisis ook in Europa aanzienlijk gestegen is.

 

Faalangst
 

De uitval van mensen die dromen van een eigen zaak naar zij die het effectief doen is in Vlaanderen opvallend groot. Bij de meeste mensen blijft het ondernemerschap enkel een droom omdat ze angst hebben om te falen.

"Slechts 10% van de Vlamingen durft plannen te maken om binnen de drie jaar een nieuwe onderneming op te starten en uiteindelijk zet slechts 5% echt de stap."

Daarnaast lopen velen zich vast op de aanpak en het vinden van voldoende financiële middelen. Als startende ondernemer loop je best niet meteen naar de bank. Investeer zelf in je zaak en ga op zoek naar investeerders die geloven in je product en je aanpak. Heb je nog meer financiële middelen nodig, is de bank je laatste toevlucht. Als je al voldoende eigen middelen hebt verzameld, zullen banken sneller geneigd zijn om mee in je verhaal te stappen.

 

De juiste skills
 

Om succesvol te ondernemen is dromen niet voldoende. Je moet jezelf de vraag stellen of je wel de juiste skills hebt om het waar te maken als ondernemer. Die skills gaan verder dan alleen je opvoeding en je opleiding. Ervaring is minstens zo belangrijk. Door je potentiële klanten en de markt te leren kennen, krijg je een beter zicht op welke producten, diensten en businessmodellen het potentieel hebben om succesvol te worden. Zo ontdek je mogelijke opportuniteiten, kan je concrete plannen maken en je toekomstige onderneming vormgeven. Ten derde moet je ook de juiste mensen kennen die je kunnen helpen om van je zaak een succes te maken. Je moet dus investeren in je sociaal kapitaal door actief aan netwerking te doen en dat kan alleen door naar buiten te komen.

 

Digitalisering: vloek of zegen?
 

De technologische vooruitgang die digitalisering, innovatieve businessmodellen en e-commerce stimuleert heeft een dubbel effect op ondernemingen. Langs de ene kant inspireert het veel ondernemers tot een nieuwe manier van zaken doen. Bovendien biedt digitalisering de kans om je op de globale markt te richten waardoor je erg snel kan groeien. Technologische scale-ups zoals Materialize en Showpad bewijzen dat dit ook kan vanuit Vlaanderen. De keerzijde van de medaille is dat digitalisering een hoger bedrijfsrisico met zich meebrengt. Vaak hebben bedrijven met technologische producten en diensten een langere voorbereiding nodig, met hoge R&D-kosten. Ook het uitvouwen van een innovatief businessmodel is een stuk risicovoller. Toch bewijzen disruptieve concepten als Uber en Airbnb dat investeren in gedurfde ideeën ook heel wat opportuniteiten schept.