Outsourcing verandert functie van vaste medewerkers

Peeters: “Vaste medewerkers van bedrijven zijn in het verleden altijd gewoon geweest om alles zelf te doen. Wanneer hun bedrijf dus beslist om in te zetten op outsourcing, betekent dit echter ook dat er van hen gevraagd wordt om een andere functie te gaan bekleden. In die nieuwe functie zijn ze niet zozeer meer zelf verantwoordelijk voor de praktische uitvoering van het werk, maar wel voor het opvolgen van de externe partner of specialist die dit voor zijn rekening neemt.”

Aanpassingsproblemen

“Dit is niet voor iedere medewerker vanzelfsprekend. Sommigen zijn nu eenmaal liever praktisch bezig en voelen zich niet geroepen om een managersfunctie te gaan opnemen. Andere medewerkers zijn doorheen de jaren vastgeroest in hun job en hebben hierdoor moeilijkheden om zich opeens aan te passen aan de nieuwe situatie die hen wordt opgelegd. Ze hebben dus nood aan de juiste begeleiding en training om deze transitie goed door te komen”, aldus Peeters.

Mindset zal op lange termijn vanzelf evolueren

“Naarmate de outsourcing markt meer volwassen wordt, zal dit probleem langzaam verdwijnen. Outsourcing is voor velen een nog relatief onbekend begrip, maar binnen enkele jaren zal het in haast iedere sector zijn ingeburgerd. De mindset zal dus stillaan vanzelf evolueren ten voordele van outsourcing. Toch blijft een goede begeleiding cruciaal.”