Lode Verkinderen, secretaris-generaal van TLV.



“Verse groenten en fruit worden geleverd in de supermarkt vlakbij ons huis, de dagelijkse krant zit in de brievenbus en de mosselen smaken heerlijk vers op restaurant. We beschouwen het allemaal - terecht - als vanzelfsprekend. Achter die evidenties schuilt echter een zeer complex organisatorisch geheel: de sector van transport en logistiek. Een hele sector van tienduizenden specialisten die niets anders doet dan voor andere bedrijven goederen vervoeren, opslaan, klaarmaken voor verzending, enz.”

 

Knowhow

“De afgelopen jaren is het belang van de sector gevoelig gegroeid. Mede dankzij onze unieke en centrale ligging in Europa, maar ook dankzij de knowhow, staan we op de derde plaats van de meest performante logistieke regio’s ter wereld. Vanuit minstens achthonderd Europese distributiecentra hebben we de regie in handen voor fijnmazige verdeling op het hele continent. Onze Vlaamse zeehavens vormen een cruciale schakel in de goederenstromen die over de hele wereld vertakkingen hebben.”

 

Veiligere en groenere trucks

Zelfs zonder vooropleiding kan je direct een van de vele vacatures in de transport- en logistieksector invullen.

“Toch blijft het aandeel van de vrachtwagen veruit het grootste. Je kan zo goed als elke bestemming bereiken, het blijft de snelste manier en - ondanks de files - blijft de vrachtwagen de meest betrouwbare optie. Ook de kostprijs maakt het wegvervoer zo aantrekkelijk. De onderling transparante concurrentie van 6.200 Vlaamse én een veelvoud aan buitenlandse transporteurs zorgen voor de laagste prijs, wat de consument ook verwacht. Tegelijk blijven ondernemers investeren in veiligheid en vergroening. Chauffeurs krijgen permanente bijscholing, terwijl moderne trucks altijd de nieuwste technologie aan boord hebben. Dat resulteert in steeds minder ongevallen en slachtoffers.”

 

Minder vervuiling

“Ook inzake uitstoot deed de sector het nog nooit beter. Op nauwelijks twee jaar tijd zien we meer dan een verdubbeling van het aandeel van de properste Euro 6 trucks. Die voertuigen leggen nu al zowat de helft van alle afgelegde kilometers af. Recent onderzoek toonde aan dat een zware vrachtwagen per vervoerde kilo zowaar vijfhonderd keer minder vervuilt dan een moderne personenwagen op diesel.”

“Het goederenvervoer en de logistiek blijven met de economie mee groeien, en dat doet ook de tewerkstelling al meerdere jaren. Zowat overal in Vlaanderen vind je wel een ondernemer die graag nieuwe medewerkers wil verwelkomen. Zelfs zonder vooropleiding kan je direct een van de vele vacatures invullen. Want één zaak is zeker: in transport en logistiek is er nog voor vele jaren jobzekerheid, in een dynamische sfeer en een werkomgeving die nooit verveelt.”