Davy Postelmans

Davy Postelmans, expert detailhandel bij het Agentschap Innoveren en Ondernemen, legt uit wat hieraan kan worden gedaan.

Waarom is het zo belangrijk dat handelaars inzetten op e-commerce?

De verkoop via het internet stijgt jaar na jaar. Momenteel bedraagt de omzet van de e-commerce al zeven procent van de totale omzet van de Belgische detailhandel. Maar liefst 64% van de consumenten kocht het afgelopen jaar iets online. Deze groei gaat deels ten koste van de fysieke winkels. Uit een analyse blijkt dat per miljoen euro omzet die online wordt gegenereerd, er twee handelszaken uit het straatbeeld verdwijnen.

Bovendien zoeken drie op de vier consumenten eerst online naar informatie voor ze beslissen naar een fysieke winkel te gaan of online aan te kopen. Het is dus erg belangrijk om online aanwezig te zijn. Zo kom je als handelaar onder de aandacht als de consument online informatie zoekt.

Hoe probeert de overheid handelaars te helpen om de sprong te maken?

Via de campagne ‘Het internet. Ook uw zaak’ worden handelaars gestimuleerd om werk te maken van hun online activiteiten.

Via de campagne ‘Het internet. Ook uw zaak’ willen we handelaars stimuleren om werk te maken van hun online activiteiten. Dit wil niet noodzakelijk zeggen dat ze allemaal een webshop moeten opstarten. Ook o.a. een optimalisatie van je website, actief zijn op sociale media, bloggen en e-mailmarketing vallen daaronder.

We willen ook de juiste tools aanbieden om hen voorruit te helpen, zoals bv. de E-scan. Deze scan omvat een 55-tal vragen waarbij je als handelaar zelf kan ingeven wat je al doet, hoe je markt eruit ziet, welke producten je verkoopt,… Hierna ontvang je een gepersonaliseerd rapport met een ‘E-score’, een handige checklist en een advies op maat over de mogelijkheden die je in jouw specifieke situatie hebt.

Vervolgens kan je als handelaar ook een rekenblad invullen om een inschatting te maken van de inkomsten, de uitgaven en het tijdsgebruik die gepaard gaan met een bepaalde online activiteit. Wens je hierna nog meer informatie, dan kan je steeds terecht op het online portaal van de campagne voor meer info, praktische tips en verhalen van handelaars.