Een sterke bedrijfsnaam verzin je niet zomaar… of toch?

Men zegt wel eens dat de beste ideeën vaak spontaan ontstaan. Toch is een goede naam sterk afhankelijk van de sector en het soort bedrijf. Zo heeft bijvoorbeeld een makelaar heel wat minder ruimte voor creativiteit dan een marketingagentschap. Belangrijk is dat de naam iets zegt over je bedrijf en stijl, maar tegelijk ook prikkelt, de aandacht weet te trekken en makkelijk kan worden onthouden. Wat dacht je van ‘Eva’s Appel’ voor een lingeriewinkel, of ‘Balls & Glory’ voor een gehaktballenzaak? Heb je internationale ambities? Dan kies je trouwens beter meteen voor een Engelstalige naam.

Bij de aanvankelijke brainstorming noteer je best zoveel mogelijk uiteenlopende ideeën. Daarbij mag je gerust out of the box denken. In deze fase is het belangrijk om jezelf geen restricties op te leggen. Maak voor jezelf een shortlist met je favorieten. Vraag daarbij zeker ook de mening van andere ondernemers, coaches, vrienden en familie, maar zorg toch dat je vooral zelf voor 100% achter de uiteindelijke naam staat. Het is tenslotte jouw zaak!

En wat met de domeinnaam?

Wanneer je een bedrijfsnaam hebt gevonden, registreer je best zo snel mogelijk ook je domeinnaam. Je kan daarbij letterlijk je bedrijfsnaam overnemen, maar je kan natuurlijk ook origineler uit de hoek komen. Zo worden domeinnamen tegenwoordig steeds korter, want die zijn nu eenmaal makkelijker te onthouden. Sommigen beperken hem zelfs tot de initialen van de bedrijfsnaam.

Bij een domeinnaam mag je zowel letters, cijfers als koppeltekens gebruiken. Toch houd je het voor een goede vindbaarheid best enkel bij letters. Een domeinnaam die bijvoorbeeld je activiteit en gemeente combineert (zoals fietsverhuurgent.be) wordt beter onthouden.

Ook met de domeinnaamextensies kan je creatief zijn. Zo kan een extensie als .restaurant, .accountant en .club meteen aangeven wat je doet. Ook sommige steden en regio’s hebben hun eigen extensie. Bij ons is dat .vlaanderen, .brussels en .gent. Op deze manier kan je je online naam verrijken en verduidelijken, maar kan je ook tot een sterk alternatief komen wanneer bijvoorbeeld de klassieke .be- of .com-variant al bezet zijn. Wil je op termijn ook uitbreiden naar een ander land, dan kan je best meteen de extensie van dat land reserveren.