In mei 2011 namen David Van Tongelen en Claudia Van Roy een supermarkt over. In volle crisistijd besloten ze hun eigen horecazaak op te doeken en aan een nieuw verhaal te beginnen. Intussen bloeit hun supermarkt met elf vaste medewerkers en een paar jobstudenten. Van Tongelen kijkt terug op de gigantische stap en besluit dat het zonder meer de juiste keuze was.

Slapeloze nachten

Van Tongelen: “Ons werk in de horeca verloor na twaalf jaar zijn glans en mijn vrouw en ik waren op zoek naar een nieuwe uitdaging. Toen ik voorstelde om een supermarkt over te nemen, moest ze even slikken. Vooral op financieel vlak zou het moeilijk worden. Jarenlang huurden we onze horecaruimte, maar een supermarkt moet je kopen. Nachten aan een stuk lagen we wakker: is dit wel de juiste beslissing? Gaan we het wel graag doen? Dankzij de duidelijke en geruststellende informatie van de franchisegever, hakten we de knoop door. Deze uitdaging wilden we met beide handen grijpen.”

Opleiding

“De goesting was er dus, maar waren we wel geschikt om een supermarkt uit te baten? Een test met psychologische vragen en een mondeling gesprek gaf duidelijkheid: we werden goed bevonden en mochten aan de opleiding beginnen. Normaal loopt die over zeven maanden, maar dankzij onze horeca-ervaring hadden wij maar zes weken nodig. Van retail daarentegen hadden we natuurlijk weinig kaas gegeten. Daarom liepen we mee in verschillende filialen. We kregen er uitleg over alle aspecten van de winkel, van het beheer ervan tot de aanpak per afdeling. Na zes weken gingen we aan de slag in onze eigen winkel, met ondersteuning van een gerant, promotoren en bedrijfsadviseurs. Drie weken lang beantwoordden ze al onze vragen en hielpen ze ons waar nodig. Per afdeling – vers, beenhouwerij en aardappelen, groenten & fruit – kregen we nog eens extra tips van de verantwoordelijke promotor.”

Eigen input

“Na drie weken intensieve ondersteuning werden we ‘gelost’. De gerant vertrok, de promotoren en bedrijfsadviseurs bezochten ons nog maar één keer in de week. Die periode stootten we nog geregeld op problemen en vonden we vaak geen antwoord. Maar dankzij de goede begeleiding liep dat toch vlot. En zo leer je natuurlijk ook het snelst. Ook meer dan een jaar later steunt de franchisegever ons nog altijd. We krijgen geregeld raad en voorstellen over de aanpak. Die moeten we in grote lijnen volgen, maar als wij over bepaalde zaken een andere mening hebben, mogen we onze zin doen. Sterker: geregeld wordt er ook naar onze input gevraagd. Wij staan zelf op de werkvloer, dus wie anders weet het beste waar er veranderingen nodig zijn?”