Hans Jacobs, Innovation Hub Business Manager bij BNP Paribas Fortis

 

Vanuit welke noden zijn de Innovation Hubs ontstaan?

Jacobs: “De afgelopen jaren merkten we dat er alsmaar meer innovatieve bedrijven, startups en scale-ups ontstonden in België. We constateerden dat we hen dan ook proactief konden gaan helpen door hen bijvoorbeeld toegang te bieden tot ons netwerk, credibiliteit te geven, advies te verlenen rond subsidies, en noem maar op. Maar het allerbelangrijkste is dat we een gesprekspartner zijn die hen begrijpt.”

Hoe bieden deze Innovation Hubs een antwoord op deze noden?

Jacobs: “We verlagen de toegangsdrempel voor kleinere bedrijven met deze hubs. Zo krijgen sommigen bij ons via deze hubs sneller toegang tot bepaalde van onze diensten en producten, waar ze voordien geen toegang tot hadden. Groeibedrijven kunnen zo genieten van een intensieve begeleiding én toegang verkrijgen tot ons internationaal netwerk van partners.”

“We fungeren hierbij werkelijk als een hub tussen enerzijds innovatieve bedrijven en anderzijds investeerders, incubatoren, experts, grote bedrijven en de overheid. Daarbij treden we dus buiten onze traditionele financiële rol.”


Olivier Peeters, Innovatie verantwoordelijke bij BNP Paribas

Een ander project is ‘Home for Innovation’. Wat houdt dat in?

Peeters: “Met deze interne incubator willen we meer doen om het ondernemerschap binnen onze bank te stimuleren. We beseften immers dat er nood was aan een betere en coherente omkadering voor diegenen die goede ideeën hebben. Tijdens de eerste fase delen we een honderdtal verschillende profielen op in multidisciplinaire groepen. Die groepen moeten op basis van hun ideeën samen tot een eerste concept komen. Dat concept wordt vervolgens meteen getest bij mensen in de straat. Nadien verdedigen ze de resultaten voor een jury.”

“Zo komen we tot 4 overblijvende concepten die naar de incubatiefase mogen. Die houdt in dat telkens 4 personen voltijds verder mogen werken aan hun concept en het uitwerken tot een prototype of zelfs een minimum viable product. Daarbij dienen ze een minimum aantal externe klanten te overtuigen om hun product te blijven gebruiken.”

“Wanneer het product aansluit bij de bank en haar klanten, zal de bank erin investeren als een intern project. Indien niet, krijgt men de kans om 2 jaar lang als startup door te groeien, met ondersteuning van de bank. Na die 2 jaar heeft de bank de mogelijkheid om een deel van de aandelen te kopen.”