1. Begin niet te groot

Miette: “Als jonge ondernemer heb je meestal een beperkt budget. Begin dus niet te groot. Hou je kosten aanvankelijk laag en probeer dan stilaan te groeien. Zo kan je, wanneer je een restaurant opent, je interieur bijvoorbeeld inrichten met spullen uit een kringloopwinkel.”

Willem: “In het begin wil je inderdaad zo veel, maar je leert al snel dat dat niet allemaal meteen gaat. Pak het dus stap voor stap aan. Dat wil niet zeggen dat je niet ambitieus mag zijn. Ambitie is net een heel belangrijke eigenschap voor ondernemers. Maar wees ook realistisch en maak een plan op waarmee je die ambities misschien op lange termijn kunt waarmaken.”

2. Laat je begeleiden

Miette: “Laat je zeker ook goed begeleiden. Ik denk daarbij in de eerste plaats aan een goede boekhouder, maar er bestaan vandaag nog heel wat andere mogelijkheden om je te laten ondersteunen. Dat is zeker bij de opstart van een nieuwe zaak heel handig. Zo kan een ervaren mentor echt een groot verschil maken, niet alleen qua praktisch advies, maar ook qua netwerk. Toch moet het uiteindelijk wel je eigen project blijven waarbij je trouw blijft aan jezelf. Anders kan je het ook niet met passie doen.”

“Omdat ik mentoring zo belangrijk vind ga ik binnenkort meehelpen aan een project in Geel waar startende jonge ondernemers begeleid worden. Hopelijk kan ik hen wat inspiratie geven.”

3. Doe zoveel mogelijk research

Willem: “Doe vooraf ook heel veel research zodat je goed weet wat je wil en waaraan je je mag verwachten.”

4. Stel een sterk team samen

Miette: “Omring je bovendien met een goed team. In het begin krijg je mogelijk nog de beste steun van vrienden en familie, maar uiteindelijk is het ook belangrijk om je in de zaak te omringen met mensen die je echt steunen en stimuleren. Als ondernemer heb je die steun immers echt wel nodig om er voor te blijven gaan.”

5. Beheers je personeelskosten

Willem: “Anderzijds mogen je personeelskosten ook niet de pan uit swingen, dat hebben we tijdens het programma geleerd. In het begin waren we daar totaal niet mee bezig en werden er veel overuren geklopt. Maar uiteindelijk beseften we wel hoe belangrijk het is om goede uurroosters op te stellen en er streng op te letten dat iedereen zich aan zijn uren houdt.”