Als deel van een flexibele verloning

Indien een werknemer kiest voor de opname van een leasefiets in zijn loonpakket en indien hij die gebruikt voor woon-werkverkeer, dan hoeft hij op dat voordeel geen belastingen te betalen. Dit brengt uiteraard een mooie besparing met zich mee.

Voor de werkgever is het dan weer een voordelige manier om de werknemer beter aan zich te binden. Alle kosten die een werkgever maakt om het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer aan te moedigen zijn immers voor 120% aftrekbaar.

Met fietsleasing verkrijgt men tot wel 60% voordeel in vergelijking met een persoonlijke aankoop.

Nog meer voordelen

Ondanks het feit dat een leasefiets ter beschikking wordt gesteld door de werkgever, kan de werknemer toch nog genieten van het fiscale gunstregime van de fietsvergoeding. Deze fietsvergoeding is fiscaal voor 100% aftrekbaar én niet onderworpen aan sociale zekerheidsbijdragen. Zo verkrijgt men tot wel 60% voordeel in vergelijking met een persoonlijke aankoop.

Ook wanneer de fiets gratis ter beschikking wordt gesteld door de werkgever, los van een cafetariaplan dus, wordt dit door de fiscus niet gezien als een voordeel in natura zolang die fiets (deels) gebruikt wordt voor woon-werkverkeer.

Volledig servicepakket

Ook zorgt de leasingpartner voor het regelmatige onderhoud van iedere fiets, zodat de gebruiker steeds gegarandeerd met een fiets kan rondrijden die op-en-top in orde is. Als er toch een mankement of schade blijkt te zijn, zorgt de leasingpartner voor de herstelling van de fiets, of voor de vervanging door een nieuw exemplaar. Het is zelfs mogelijk om bijkomend een verzekering tegen fietsdiefstal, een omniumverzekering en pechverhelping te voorzien.

Groei van fietsleasing heeft ook maatschappelijke redenen.

Het zich aanmeten van een ‘groen imago’ is voor alsmaar meer bedrijven een prioriteit. Bovendien groeit het besef dat ook bedrijven verantwoordelijk zijn voor de algemene gezondheid van hun medewerkers. Wie dagelijks fietst, leeft gemiddeld 2,5 jaar langer, presteert beter, heeft geen last van filestress en parkeerproblemen en komt minder vaak te laat.

Ten slotte zorgt ook het Belgische mobiliteitsprobleem ervoor dat bedrijven al langer lonkten naar alternatieve vervoersmiddelen die hun werknemers toelaten om zich efficiënter te verplaatsen. De gemiddelde woon-werkafstand bedraagt 6,2 kilometer, en meer dan de helft van de stedelijke verplaatsingen ligt onder de 5 kilometer. Dat zijn uiteraard ideale fietsafstanden, en met de elektrische fiets worden die zelfs dubbel zo hoog.