3 soorten leasing

Bij leasing onderscheiden we drie vormen. Ten eerste is er full service leasing, een vorm van verhuur op lange termijn waarbij de leasefirma verantwoordelijk is voor het volledige beheer van de wagen. Ten tweede is er financiële leasing, waarbij de leasefirma een voertuig koopt op specifieke aanwijzing van de klant, welke beschikt over het economische gebruiksrecht ervan. In dat geval heeft de klant een aankoopoptie van max. 15% op het einde van het contract. Ten derde is er ook financiële renting, waarbij de nadruk ligt op het gebruik en de leasefirma zowel juridische als economische eigenaar blijft van het voertuig. Dan krijgt de klant bij afloop een aankoopoptie van meer dan 15%, doorgaans 16 of 20%.

Voordelen van full service leasing

KMO’s worden in toenemende mate geconfronteerd met de uitdagingen en risico’s die een zelf aangekocht wagenpark met zich meebrengt. De regels zijn de voorbije jaren immers erg verstrengd en dat zorgt voor bijkomende lasten. Via full service leasing besteed je deze verantwoordelijkheden uit, zodat je je als KMO opnieuw kan concentreren op je core business.

Bovendien ontwijk je zo het risico op hoog oplopende kosten tijdens de levensduur van een voertuig. Vaak krijg je bij een zelf aangekocht voertuig te maken met onverwachte onderhouds-, verzekerings- en herstellingskosten. Met full service leasing weet je daarentegen vooraf precies wat de kosten zullen zijn. Deze som wordt bij aanvang vastgelegd en wijzigt niet meer tijdens de leasingperiode. Ook van de devaluatie van de wagen heb je geen last meer, wat vooral in de huidige automarkt een groot pluspunt is.

Het budget dat je in het geval van een eigen aankoop zou moeten vrijmaken, kan je bij leasing besteden aan middelen die echt een verschil kunnen maken voor het succes van je KMO. Ook verhoogt het je capaciteit om in de toekomst te lenen voor andere belangrijke investeringen. Je maandelijkse lasten worden immers gewoon gezien als kosten.

Sinds kort wordt de belasting op bedrijfsvoertuigen gekoppeld aan hun impact op het milieu. Daardoor is de totaalkost van een zelf aangekocht wagenpark opnieuw gestegen. Vooral KMO’s, die niet de middelen hebben om iedere paar jaar te investeren in de vernieuwing van een zuiniger en milieuvriendelijker wagenpark, ondervinden hiervan de nadelen. Daarbij komt dat ook werknemers steeds vaker vragen naar zulke wagens, die in aankoopprijs nu eenmaal duurder zijn.

Tenslotte kan je bij financiële leasing en financiële renting aan het einde van het leasecontract toch nog de wagen kopen, verder verhuren of terug inleveren bij de leasemaatschappij. Indien je ervoor kiest om hem te kopen, dan ligt de afkoopsom vaak lager dan de werkelijke marktwaarde. Hiervoor bestaan specifieke formules. Kies je ervoor om de wagen terug in te leveren, dan kan je hem meteen ook inruilen voor een recenter en milieuvriendelijker model.

Kies het juiste leasingbedrijf

Omdat de normen en regels alsmaar strenger worden, vooral op het vlak van milieuvriendelijkheid en zuinigheid, is het essentieel dat je als KMO gebruik kan blijven maken van recente modellen die voldoen aan deze eisen. Kies daarom voor een leasemaatschappij die je hierover voldoende kan adviseren. Zo bespaar je je bedrijf hoog oplopende belastingen.

De betere leasemaatschappijen bieden vaak meerdere vormen van leasing aan. Buiten service leasing zijn er ook flexibelere opties. Daarbij zal je verschillende scenario’s ontvangen die zijn gekoppeld aan het effectieve gebruik van je voertuig. Zo heb je een formule op maat, ook wanneer er zich wijzigingen moesten voordoen. Zoek in dat geval wel naar een firma die haar voorstellen en te verwachten kosten zo transparant mogelijk formuleert, zeker voor wat betreft eventuele schade aan het einde van het contract. Op die manier vermijd je onaangename verrassingen.

Besteed je enkel het beheer uit aan de leasemaatschappij, kies dan zeker voor een firma die dankzij haar grootte sterk genoeg staat om te onderhandelen over prijzen. Hoe groter het aantal wagens dat ze voor haar klanten beheert, hoe beter de voorwaarden die ze kan bedingen. Buiten de grootte van de maatschappij speelt uiteraard ook de interne expertise een grote rol. Op die manier kan ze je wagen maximaal laten renderen.

Ten slotte houdt een goede leasingmaatschappij steeds de vinger aan de pols van trends en mogelijke nieuwe regels en verplichtingen. Daarvoor beschikt de firma over een team van experts en analisten die hier dagdagelijks mee bezig zijn. Bovendien dient ze aangesloten te zijn bij een of meerdere koepelorganisaties die de belangen van de sector en haar klanten kunnen verdedigen en haar informeren over algemene evoluties, zowel in België als in Europa.

Hoe kan je besparen dankzij leasing?