Leasingmarkt groeit

In 2015 reden er in ons land meer dan 341.000 leasewagens rond. In 2013 waren dat er maar 328.990 en in 2011 stond de teller zelfs nog op 307.411. Steeds meer Belgische KMO’s kiezen dus voor leasing.

Complexiteit van fleet management neemt toe

Bedrijfswagens maken alsmaar vaker deel uit van een mobiliteits- of cafetariaplan. Voor een interne fleet manager betekent dit echter een gigantische uitdaging en heel wat extra werk. Wanneer een deel van dit werk kan worden uitbesteed via full service leasing, kunnen de interne medewerkers zich focussen op meer belangrijke dingen.

Milieuvriendelijke wagens in opmars

Het wordt steeds voordeliger om energiezuinige voertuigen te leasen. De belasting op bedrijfsvoertuigen wordt immers gekoppeld aan hun impact op het milieu. Vooral KMO’s, die niet de middelen hebben om iedere paar jaar te investeren in de vernieuwing van een zuiniger en milieuvriendelijker wagenpark, ondervinden hiervan de nadelen. Leasing kan in dit geval een perfecte oplossing zijn.

Premiumsegment wordt vaker gekozen

Vroeger werd de leasingmarkt vooral overheerst door de generalistische automerken. Door hun brede gamma vond iedere leasingnemer bij die merken wel zijn gading. Sinds enige tijd bieden nu echter ook de premiummerken een breder gamma aan, en dat tegen vaak scherpe prijzen. Dat, in combinatie met een zeer goede kwaliteit en bijgevolg een hogere restwaarde, zorgt dat ze ook vaker gekozen worden voor leasing.

Leasing als alternatief voor de bancaire kredietverlening

De strakkere regelgeving die wordt opgelegd aan de banken (onder meer via Basel III en CRD IV, strengere kapitaalrichtlijnen voor de banken, nvdr.), zou zou ervoor kunnen zorgen dat ze voor bancaire kredieten bijkomende garanties vragen. Voor sommige bedrijven kunnen die bijkomende vereisten een ernstig struikelblok vormen. Ook zou het kunnen dat ondernemingen in deze onzekere tijden geconfronteerd worden met onverwachte liquiditeitsbehoeften. Ook in dat geval kan de flexibiliteit van leasing een oplossing bieden.

Benzine wordt interessanter

Het aandeel benzinewagens in de leasemarkt groeit gestaag. Vooral werknemers die relatief weinig kilometers doen zijn vaak beter af met een benzinewagen. De prijzen van diesel en benzine staan vandaag dichter bij elkaar dan voorheen, en ook de restwaarde van benzinewagens stijgt.