• Digitale transformatie in een bedrijfscontext

Digitale transformatie kent 3 aspecten, waarbij alles draait rond data-integratie. Een eerste aspect is de ‘digital flow of data’. Het gaat hier over het toenemende aandeel van digitale verwerking in de flow van klantenvragen en bestellingen tot de levering van producten en diensten. Denk daarbij aan verschillende processen zoals planning, logistiek, administratie, facturatie, enz. die vereenvoudigd worden door de inzet van digitale toepassingen. In een tweede aspect kunnen bedrijven een ‘digital transparancy’ creëren. Monitoring, measuring, alerting en reporting van core processen worden sneller toegankelijk voor het bedrijf en zorgen voor objectieve data. Als derde aspect onderscheiden we de ‘digital collaboration’. Bedrijven zoeken meer en meer gespecialiseerde partners voor deeluitvoeringen van de bedrijfsprocessen. De technologische evolutie en diverse cloudtoepassingen zorgen hierbij voor nieuwe mogelijkheden.

 

  • Digitale transformatie optimaal integreren

Bedrijven weten niet altijd hoe ze digitale alternatieven moeten integreren in de bestaande processen. Bedrijfsprocessen zijn complex en bevinden zich op verschillende niveaus, waardoor het niet altijd gemakkelijk is om te weten waar te beginnen. Adviesverleners en coaches kunnen hierin een grote rol spelen. Zij adviseren welke tool juist aansluit bij de unieke behoefte van het bedrijf. Doordat zij over de nodige technologische kennis beschikken, kunnen zij een bestaand bedrijfsproces vertalen naar de correcte digitale werkwijze. Een coach kan zo een bedrijf begeleiden door het hele digitaliseringsproces heen.

 

  • De voordelen van een externe coach

Als eerste is er de objectiviteit van de coach. Doordat de coach losstaat van het bedrijf kan hij 100% objectief blijven gedurende het hele digitaliseringsproces. Vervolgens gaat de coach altijd het doel voor ogen houden om de verandering te realiseren. Interne mensen zijn sneller afgeleid door dagdagelijkse problematieken, waardoor de focus intern vaak verzwakt. Een derde voordeel is de aanwezigheid van de nodige technische kennis. Een laatste voordeel is dat de coach beschikt over een sterk empathisch vermogen, wat vereist is bij veranderingstrajecten.

 

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Guy Antheunis, zaakvoerder van eXsto.