Daarbij biedt een job in de informatica veel variatie, iets wat Guillaume Zuyderhoff en Frédéric Mallefait kunnen bevestigen. Zij werken op het IT-departement van een openbare instelling en getuigen.

  • Getuigenis Guillaume Zuyderhoff
  • Getuigenis Frédéric Mallefait
Guillaume Zuyderhoff, hoofd IT-dienst Metering & Market Management bij netbeheerder Sibelga

“IT’ers moeten analytisch denken en complexe zaken structureren, maar ook pragmatische oplossingen implementeren.”

Wat is er interessant aan de IT in jouw organisatie?

“De uiterst evolutieve werkomgeving. In 2005 stond mijn werkgever voor de uitdaging onafhankelijke infrastructuur en informaticasystemen uit te bouwen. Naast de uitdagingen in de veranderde energiemarkt, vond ik het interessant om mee aan de basis te staan van een nieuwe IT-afdeling. Vandaag telt deze meer dan 85 interne en 200 externe medewerkers, waarvan er 70 personen werkzaam zijn op mijn afdeling.”

Waaraan werk je vandaag?

“Aan de bouw van een federaal Clearing House. Dit register- en informaticasysteem zal data van elektriciteits- en gasleveringspunten beheren en de uitwisseling van informatie tussen de verschillende marktspelers centraliseren. In dat gemeenschappelijk systeem integreren we eveneens de vereisten van de veranderende energiemarkt. "

Welke vaardigheden gebruiken je analisten dagelijks?

“Functionele analyses, het testen van applicaties en meer operationele vaardigheden. De analisten hebben een uitdagende en veelzijdige job. Ze moeten analytisch denken en complexe zaken structureren, maar ook pragmatische oplossingen implementeren. Daarnaast zijn de communicatievaardigheden zeer belangrijk, want ze gaan met een grote verscheidenheid aan stakeholders om, zoals interne klanten en technische partners.”
Frédéric Mallefait, hoofd IT-dienst Customer & Support Processes bij netbeheerder Sibelga

“Tools aanreiken die mijn collega’s helpen om hun job beter uit te voeren, dat schept voldoening!”

Je werkt momenteel aan de uitbouw van een CRM-systeem. Wat houdt dat juist in?

“De energiesector is volop in beweging. Doordat onze activiteitsdomeinen uitbreiden, zijn we op zoek naar nieuwe technologieën die daarop inspelen. Om ons bedrijf te doen evolueren naar een meer klantgerichte organisatie, bereiden we ook de implementatie van een CRM-systeem voor.

In samenwerking met de collega’s die onze klantencontacten onderhouden, bepalen we de definitie van de CRM-processen. Via de Scrum methode, een flexibele manier om projecten te beheren, leggen we samen met hen de noden en functionaliteiten vast en werken we gepaste oplossingen uit.”

Wat vormt de grootste uitdaging?

“Vooral de integratie met andere systemen is belangrijk. Een CRM-systeem staat nooit op zichzelf, maar communiceert met andere systemen en centraliseert een veelheid informatie binnen het bedrijf. Precies die complexe realiteit is een uitdaging voor mezelf en het projectteam.”

Wat moeten je medewerkers vooral kunnen?

“Ze hebben vooral een grote intellectuele flexibiliteit en zowel technische en analytische skills. Ze begrijpen de processen en de verscheidene uitdagingen van de collega’s aan de klantenzijde. Op basis daarvan bedenken ze creatieve oplossingen.”