Waarom is outsourcing vandaag zo relevant?
 

“Steeds meer bedrijven en overheidsinstellingen ontwikkelen een strategie om de relatie met de eindklant volledig te digitaliseren. Voor bedrijven waar het IT-gebeuren niet de core business is, biedt outsourcing toegang tot een breder palet van mensen met de juiste skills en achtergrond. De laatste jaren was de belangrijkste reden om aan outsourcing te doen vaak kostenbeheersing of besparing, maar vandaag is het hoofddoel de meerwaarde die het betekent in dienstverlening naar de eindklant. Het succes van outsourcing wordt bepaald door het succes van de eindklant in zijn digitale transformatie.”

 

Wat zijn de belangrijkste aspecten waar de klant naar op zoek gaat?
 

“De dualiteit tussen klassieke informatie- en communicatiediensten, en de wereld van de digitale transformatie van bedrijfsprocessen vormen een ware uitdaging in de businesstransformatie van onze klanten. De kracht van die twee invalshoeken maakt dat men een volledig geïntegreerde end-to-end-oplossing kan aanbieden.”

 

Tegenwoordig is er sprake van bimodal IT. Wat houdt dat concreet in?
 

“Ten eerste is er het klassieke landschap waarin servers, netwerken, beveiliging en applicaties worden geïmplementeerd, geopereerd en beheerd. Dat wil zeggen dat we een bedrijf of de overheid een IT-omgeving bezorgen die betrouwbaar, robuust en veilig moet zijn en dit met een 24 uur op 24 gegarandeerde stabiliteit, continuïteit en ontzorging. Ten tweede is er ook de noodzaak om bedrijfsprocessen te digitaliseren en innovatieve oplossingen in de markt te zetten. Dat is de snelle activerende kant: het inschakelen van technologie om business van de klant op een digitale manier aantrekkelijker en meer competitief te maken. Hierbij wordt vooral gekeken naar nieuwe businessmodellen, servicemodellen en nieuwe ontwikkelingen die technologiegedreven zijn.”

 

Wat maakt een partner succesvol voor de klant?
 

“De outsourcingspartner moet zowel uitblinken in het faciliteren van de digitalisering waarmee de eindgebruiker, de consument of de klant in aanraking komt - bijvoorbeeld alle bancaire diensten die meer en meer digitaal en mobiel zijn geworden - als in het aanbieden en ondersteunen van de traditionele beheerde diensten op vlak van IT en telecommunicatie. Vaste en mobiele connectiviteit, IT-oplossingen om de productiviteit van werknemers te bevorderen, datacenterinfrastructuren en hybride cloudoplossingen integreren, zijn unieke bouwstenen voor een convergerende totaaloplossing als springplank naar de wereld van de digitale transformatie.”

“En, tot slot nog het allerbelangrijkste: een vlekkeloze klantbeleving wordt het nieuwe olympisch minimum om een succesvolle outsourcingpartner te zijn. Obsessieve focus op klantenervaring en het innovatievermogen staan centraal.”

 

Hoe zorgt een bedrijf zoals Proximus voor dat aanbod?
 

“Proximus gelooft niet dat outsourcing een ‘machine’ business is. Net het tegenovergestelde: we willen zo veel mogelijk op maat werken en continu bijsturen in functie van wat nodig is, een ware outside-in-approach zeg maar. Bovendien proberen we hier steeds een holistisch beeld te houden en het evenwicht te zoeken tussen vragen, diensten, kosten en risico.”

“Nieuwe vormen van samenwerking worden daarom opgezet. In haar rol van digital service provider zal Proximus ICT Outsourcing de aanvoerder zijn of deel uitmaken van een ecosysteem van betrouwbare partners die de diensten cocreëren, aggregeren, integreren en personaliseren. Het innovatievermogen wordt gestimuleerd door het werken met agile business disruptors waar millennials nieuwe, digitale expertise aanbrengen. Kortom, de Proximus ICT Outsourcing business is in de eerste plaats een people business waarin je van alle markten thuis moet zijn: consultant, integrator, regisseur, innovator, enz. De mix van competenties en organisatorische samenwerkingsmodellen zullen fundamenteel evolueren en zijn de meest kritische succesfactoren. Transversale samenwerkingsvormen in virtuele teams moeten ervoor zorgen dat men vlot toegang heeft tot deze diverse disciplines.”