Uitleg door Jipson Mathew van Tata Consultancy Services Belgium.

 

Vier verschillen met de vorige industriële evoluties
 

  • De mogelijkheid tot personalisatie

“De nieuwe revolutie belooft een betere segmentatie, waarbij organisaties in staat zullen zijn om nog verder te gaan dan het individuele en om op basis van data-analyses zeer nauwkeurig in kunnen spelen op de noden van klanten.”

  • Exponentiële waarde creëren

“De mogelijkheden van een stapsgewijze verandering in waardecreatie weerspiegelen de vraag van klanten naar de beste producten, een topservice, onmiddellijke levering en scherpe prijzen. Organisaties die in staat zijn om een dergelijk waardevoorstel te creëren voor klanten, zullen tegelijk een exponentiële waarde creëren voor hun aandeelhouders.”

  • Het voordeel van netwerken

“Bedrijven mogen zichzelf niet langer beschouwen als silo’s. Het vermogen om een breed klantenbestand te bedienen en een groot aantal teams voordelen te bieden is nu mogelijk dankzij innovatieve software en data-analyse. Organisaties moeten gaan nadenken over hun gehele toeleverings- en waardeketen als iets dat ze moeten beïnvloeden en aanboren.”

  • Risico’s omarmen

“Bedrijven worden nu bedreigd door uitdagers vanuit verschillende sectoren. Door een mindset aan te nemen die risico en concurrentie omarmt (de Business 4.0 denkwijze) kunnen bedrijven reageren op deze bedreigingen een nieuwe meerwaarde bieden aan klanten.”

 

Twee voorbeelden van toepassingen
 

  • “We werkten samen met een grote Europese luchtmaatschappij om hun klantenservice en IT-services te transformeren. Het bedrijf wilde de meest klantgerichte luchtmaatschappij ter wereld worden, en dat terwijl ze de kosten laag zouden houden en jonge klanten zouden aantrekken. Dankzij een nieuwe digitale IT infrastructuur en de implementatie van artificiële intelligentie om klantennoden te begrijpen, steeg het aantal online boekingen met 40% en groeide de klanttevredenheid.”
     
  • “Omdat het Kaziranga National Park in India te maken kreeg met stropers die het gemunt hadden op de bedreigde witte neushoorn, introduceerden we drone technologie die hen hielp om de veiligheid te verhogen, de neushoornpopulatie te monitoren en stropers af te schrikken.”