Alexander Janssens van Damovo, een servicebedrijf dat cloudtoepassingen implementeert, licht een aantal opties toe.

 

Cisco Spark
 

“Cisco Spark is een cloudgebaseerde applicatie die draait rond projectgebaseerd werken. Per onderwerp kan een virtuele ‘room’ geopend worden, waarbinnen alle relevante info wordt verzameld en waarbinnen gecommuniceerd kan worden onder het team. De communicatie kan dankzij Cisco Spark zelfs ‘business process triggered’ zijn, wat wil zeggen dat bepaalde processen de applicatie in gang zetten.”

“Als een verzekeringsmaatschappij een schadeclaim krijgt, kan er automatisch een ‘room’ voor opgestart worden. Iedereen die aan de zaak moet werken wordt op de hoogte gebracht, waarna het echte werk kan beginnen. De efficiëntie gaat enorm omhoog, omdat er niet heen en weer gemaild moet worden enz. Er kan ook een interface opgezet worden voor de klantkant. Denk dan bijvoorbeeld aan een universiteit die een studentenluik activeert waarop alle publieke info te vinden is.”

                                                                      

Cisco Meraki
 

“Een andere cloudoplossing die wij regelmatig implementeren is Cisco Meraki. Die applicatie biedt oplossingen aan voor wifi, veiligheidssystemen, camera’s enz. Allemaal beheerd vanuit de cloud. Zo kan een bedrijf met Cisco Meraki wifi installeren, en dus betalen, per vierkante meter. De applicatie voert ook allerlei analyses uit, zoals: op welk uur en op welke plek is er het meest activiteit? Dat kan heel handig zijn voor retailbedrijven of publieke instanties. De statistieken zijn anoniem, dus de privacy komt niet in het gedrang, maar ze komen de dienstverlening wel ten goede. En zo groeit stilaan het besef dat de cloud heel wat nuttige info kan opleveren, op een intuïtieve manier. Je hoeft helemaal geen dataspecialist te zijn om ermee overweg te kunnen.”

 

Cloud Contact Center
 

“Ook het contactcentrum van je bedrijf kan je naar de cloud verhuizen. Het is aan te raden je te laten begeleiden door een specialist zodat je geen zaken mist. Deze cloudapp heeft een groot voordeel ten opzichte van een traditioneel contactcenter: je kan het aanpassen naargelang de drukte. Er zijn altijd piekperiodes waaraan je tegemoet moet kunnen komen: met Cloud Contact Center huur je capaciteit op de momenten dat je het nodig hebt. In het klassieke systeem betaal je consequent te veel om die sporadische pieken op te vangen. Cloud moet je zien als een groot, schaalbaar platform, dat altijd up-to-date en perfect onderhouden is.”