Wat tot voor kort voor bedrijven nog een verre toekomstdroom leek, wordt snel realiteit. Shailesh Dixit, Artificial Intelligence-evangelist bij het bedrijf Wipro, vertelt erover.

 

Wat veroorzaakte de exponentiële groei van AI het laatste jaar?
 

“In essentie waren er drie obstakels die de groei tegenhielden. Het eerste probleem was dat je een gigantische hoeveelheid data nodig had om iets te kunnen ontwikkelen of om je AI iets aan te leren. We gebruiken vaak dit voorbeeld van beeldherkenning: gaf je een AI één foto van een hond, dan kon hij na analyse van het beeld nog niet weten waarom dat een foto van een hond was. Je had veel meer beelden nodig. Nu kan een AI na het zien van één foto zeggen: dit is een hond, en dan zelf zeventig voorbeelden van andere mogelijke honden aanreiken. AI kan nu dus zélf data genereren, en dat lost het probleem grotendeels op.”

“Een tweede obstakel was de accuraatheid van spraakherkenning, die in 2017 sterk is aangescherpt. Maar de derde reden, en dat is mijn domein, was de complexiteit van deep learning. De gelaagdheid van een neuraal netwerk zorgde door de complexiteit en de zwaarte van het geheel voor verstoringen in de informatie. Ook daarvoor vinden we langzaam een oplossing. Wij hebben nu eenmaal geen supercomputers, maar zelfs een neuraal netwerk met tien lagen is nu al heel indrukwekkend, en kan bepaalde taken even goed of beter dan een mens.”

 

Welke invloed zal dat hebben op bedrijven?
 

“Bedrijven doen natuurlijk alles om hun klant de beste gebruikerservaring te geven en de snelste service, en AI zal daarin onontbeerlijk worden. Veertig tot vijftig procent van alle IT-operaties binnen een bedrijf zal gedaan worden door AI. Geen enkele organisatie zal nog om het gebruik ervan heen kunnen, en die stap is dichterbij dan je denkt.”

“De belangrijkste taak van onze artificiële intelligentie, Holmes For Business, is het doorgronden van de klant. De achtergrondcheck die bijvoorbeeld een bank doorvoert bij haar klanten, doet Holmes voor een heel bedrijf. Jaarlijkse rapporten, aandeelhouders, eventuele politieke banden en verhoudingen met andere bedrijven, Holmes gaat alles nauwkeurig na. Wat mensen weken of zelfs maanden kost, doet onze AI in een paar uur. Zo kom je er razendsnel achter of het een goed idee is om met een bepaald bedrijf in zee te gaan.”

 

We zijn aanbeland in de derde fase van digitalisering: verregaande automatisering and artificiële intelligentie. In zijn boek 'Customers the day after tomorrow' beschrijft Steven Van Belleghem hoe je automatisering en artificiële intelligentie omzet in klantvoordelen. Dat is nu net waar Wipro sinds een aantal jaren al hard op inzet met zijn Wipro HOLMES Artificiële Intelligentie platform. Ontdek het hier.

 

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Wipro.