Met welke leervragen zitten bedrijven zoal?
 

Wim Van Borm, Competence Center Lead van Neo: “De vraag is voor elke klant en elke business verschillend. Voor Shimano bijvoorbeeld, producent van fietscomponenten, was het moeilijk om kennis tot bij de mensen te krijgen die die kennis nodig hebben. Een fietsmecanicien moet perfect weten hoe de Shimano-producten werken. Voor Shimano hebben we een op maat gemaakt LMS (learning management system) gemaakt, waarop gebruikers de nodige training eenvoudig en snel kunnen vinden. Soms is de vraag klassieker: hoe kunnen we de verplichte opleidingen aanbieden binnen onze organisatie, en hoe volgen we het leerproces op?”

 

Maakt Neo dan zelf dat leermateriaal?
 

“We zorgen ervoor dat producttrainingen, salestrainingen, een cursus big data enz. boeiend en beklijvend worden. We doen dat door scenario’s en leuke interfaces in te bouwen, en bijvoorbeeld door gamification. We doen aan co-creatie met onze klanten en inspireren hen met onze aanpak.”

 

Is de manier waarop we leren aan het veranderen?
 

“We zien minder langlopende cursussen en meer contextueel geleverde, korte trainingen: nuggets. Een voorbeeld? Eerder dan om de zoveel jaar een veiligheidstraining te geven, kan een bedrijf ervoor kiezen om met korte reminders te werken die op gezette tijden naar de medewerkers worden ‘gepusht’. De kennis is toegepast op een specifieke context, die razendsnel kan veranderen. Je kan geen veertig jaar meer verder met één opleiding. En daarnaast is er ook een duidelijke shift merkbaar naar ervaringsgericht leren. Fietsen leer je niet door naar een prent te kijken. Je leert het door te proberen, door te vallen en door weer op te staan. Je moet iets ervaren voor je het leert.” 

 

Welke nieuwe technologieën worden er toegepast?
 

“De toekomst van leren is zeker digitaal of semi-digitaal. E-learning biedt heel wat mogelijkheden, vooral op het vlak van interactie, en ook games hebben een plaats in een educatief traject. Technologie zal blijven evolueren. Vandaag hebben we zaken als beacons, virtual reality en zelfs mixed reality, met de Microsoft Hololens. Al die technologieën kunnen en zullen in leerprocessen worden geïntegreerd, naast de bestaande technieken. Zo bouwen we een leertraject op maat, dat alle betrokkenen aanspreekt en impact genereert op bedrijfsniveau.”