Wat zijn de grootste uitdagingen voor wat betreft het lossen van niet-gepalletiseerde goederen?

“Containers en trailers met niet-gepalletiseerde goederen zijn vaak van onder tot boven gevuld met losse dozen, al dan niet mooi gestapeld of met een goede kwaliteit van karton. Het gewicht van deze dozen varieert van zeer licht tot zeer zwaar. Het lossen daarvan is een zeer arbeidsintensieve job. Vooral tijdens de zomer wanneer de temperatuur in zulke containers en trailers vaak onhoudbaar is. De medewerkers die hiervoor verantwoordelijk zijn, willen dat dan ook zo snel mogelijk kunnen doen. Maar daar hebben ze dan wel de juiste tools voor nodig.”
 

Hoe doen de Belgische bedrijven het op dat vlak?

“Helaas hebben de meeste Belgische bedrijven vandaag nog steeds geen apparatuur ter beschikking om het lossen van zulke containers en trailers sneller en ergonomischer te laten verlopen. Er is in België immers bedroevend weinig aandacht voor ergonomie, zeker in vergelijking met andere Europese landen. De Europese richtlijnen hierover zijn zelfs nooit geïntegreerd in de Belgische wetgeving. Belgische managers zien het vooral als een last en willen er zo weinig mogelijk over horen.”


Er is in België bedroevend weinig aandacht voor ergonomie, zeker in vergelijking met andere Europese landen.
 

“In Frankrijk daarentegen wordt er actief gecontroleerd of bedrijven aandacht hebben voor ergonomie. De arbeidsinspectie ziet er daar op toe dat werknemers van hun werkgevers de tools krijgen om hun werk minder arbeidsintensief te maken. Is dat niet het geval, dan moet het bedrijf die specifieke activiteiten tijdelijk stoppen tot er verbetering is. Ook in Nederland wordt er al veel over gesproken. Ik twijfel er dus niet aan dat de Europese richtlijnen omtrent ergonomie vroeg of laat ook in België van kracht zullen worden. We kunnen niet achterblijven.”
 

Op welke manier kan het lossen van een container of trailer efficiënter en ergonomischer worden gemaakt?

“In veel bedrijven plaatst men een pallet in de container of trailer, waarop de arbeiders vervolgens de dozen moeten stapelen. De plaats in containers en trailers is echter zeer beperkt. Ook is zo’n pallet niet echt flexibel. De arbeiders moeten nog steeds op en af lopen, met tijdverlies en rugklachten tot gevolg.”


Vaak merken we dat een ROI van minder dan 6 maanden mogelijk is met een telescopische transportband.
 

“Een aangedreven flexibele rollenbaan kan daarentegen worden in- en uitgevouwen in de container of trailer. Hierdoor hoeven de arbeiders de dozen enkel nog vast te pakken en naast zich op de rollenbaan neer te leggen. Van daaruit worden ze automatisch afgevoerd naar het magazijn, waar ze efficiënter kunnen worden gepalletiseerd. Het is dus sneller én ergonomischer. Voor veel bedrijven betekent het dat de lostijd zelfs kan worden gehalveerd. Op die manier is het een winst voor zowel de arbeiders, het bedrijf als de leveranciers.”
 

Wat met de dozen bovenaan waar de arbeiders moeilijk aanraken?

“Tegenwoordig wordt er steeds vaker gewerkt met ‘high cube’ containers en trailers die 2,7 meter hoog zijn. Wanneer daar bovenaan een doos zit van meerdere tientallen kilo’s, dan moet de arbeider nog steeds naar boven klimmen om die er vanaf te halen. Soms gebeurt dat met een trap, maar vaak gaat men ook gewoon op andere dozen staan die daardoor kunnen worden beschadigd. Bovendien is dat erg onveilig.”


Dankzij de telescopische transportband kunnen ook oudere krachten aan het werk blijven, waardoor arbeiders flexibeler kunnen worden ingezet.
 

“Een telescopische transportband is in dat geval een meer efficiënte oplossing. Deze beschikt over een hydraulisch gestuurd platform dat de arbeider naar de juiste hoogte brengt. Van daaruit kan hij de dozen dan rechtstreeks op de aansluitende transportband leggen. Het grote voordeel is dus dat de arbeider zich zo kan bewegen naar de plaats waar de doos moet worden opgenomen. Hierdoor is er ook met deze oplossing een grote winst op het vlak van snelheid en ergonomie. Vaak merken we dat een ROI van onder de 6 maanden mogelijk is met een telescopische transportband.”

“Men denkt trouwens vaak dat het opnemen van dozen vanaf de vloer zeer slecht is voor de rug. De ervaring leert ons echter dat niet de onderste, maar de bovenste dozen voor de grootste belasting zorgen. Alles wat men boven schouderhoogte moet tillen is veel zwaarder voor het menselijke lichaam. Bij een container of trailer die 2,7 meter hoog is, is echter twee derde van de lading boven schouderhoogte. Een telescopische transportband kan dus een enorme verbetering betekenen op het vlak van ergonomie.”
 

Buiten snelheid en ergonomie, welke voordelen zijn er nog voor bedrijven?

“Het lossen van containers en trailers met niet-gepalletiseerde goederen is een enorm zware job. Doorgaans wordt deze uitgevoerd door jonge krachten. Eenmaal men ouder wordt, houden weinigen deze job vol. Dankzij tools zoals een aangedreven flexibele rollenbaan en een telescopische transportband kunnen echter ook oudere krachten aan het werk blijven en is er minder werkverlet. Arbeiders kunnen zo flexibeler worden ingezet, ongeacht hun leeftijd of fysieke toestand.”