Het gaat uitstekend met de Belgische ondernemers, dank u. Er zijn meer ondernemers dan ooit, coworkinglocaties schieten als paddenstoelen uit de grond, er is media-aandacht in overvloed, beleidsmakers nemen maatregelen op maat van het hippe start-upvolkje en alsmaar meer risicokapitaal vloeit richting innoverende technologiebedrijven. Ondernemers zijn ‘cool’ in 2016, dat was ooit anders.

Transformatie

Het lijdt weinig twijfel dat de maatschappij een grote transformatie ondergaat, gedreven door digitalisering en automatisatie. We maken het einde van een tijdperk mee, maar ook de geboorte van een nieuwe periode. Ondernemerschap speelt een sleutelrol in een dynamische open economie en is verantwoordelijk voor jobs, innovatieve producten en diensten, sectoren en zelfs nieuwe markten. We hebben ondernemers nodig. Veel, heel veel ondernemers, want de economische groei zal van hen moeten komen. In 2010 waren de 10% snelst groeiende bedrijven in Vlaanderen verantwoordelijk voor maar liefst 54% van de nieuwe jobs.

Start-ups

Ondernemerschap is niets anders dan zelfredzaamheid in de praktijk brengen, zowel binnen als buiten de bedrijfsmuren. Enerzijds door volop de dienstenkaart te trekken met lokale projecten die een meerwaarde betekenen voor hun omgeving. Anderzijds door volop in te zetten op het omzetten van onderzoek en innovatie in socio-economische en dus ook maatschappelijke meerwaarde.

Start-ups spelen hierin een hoofdrol. Of we het nu willen of niet, je kunt niet meer om start-ups heen. Ze zijn met voorsprong de kenmerkende bedrijfsvorm van dit tijdperk waarin smartphones en tablets domineren. Door al de hype die momenteel rond start-ups hangt, lijkt het een tijdelijk fenomeen waarvan sommigen hopen dat het wel zal overwaaien. Dat gaat echter voorbij aan het feit dat de maatschappij ingrijpend veranderd is.

E-commerce

Het internet is niet alleen de belangrijkste publieke ruimte geworden om anderen te ontmoeten, maar ook een economische hefboom waardoor sectoren en markten in een wip ondersteboven worden gehaald. Dankzij internet vallen bijvoorbeeld geografische grenzen en openingstijden weg voor winkels. Iedereen die zijn producten en diensten wil slijten tot ver over de landsgrenzen heen, kan internet als verkoops- en distributiekanaal inzetten. Voor e-commerce, waarvan het belang elke dag stijgt, is er in België nog veel ruimte voor groei die anders voor het grijpen ligt voor buitenlandse ondernemingen.

Financiën

Ondernemen is geen activiteit als een ander. Een beginnende ondernemer komt zichzelf en zijn limieten meermaals tegen. Zo is er bijvoorbeeld altijd het financiële luik dat je in de vingers moet hebben. Ondanks het leuke idee of het innovatieve product: als de rekening niet klopt, dan eindigt de zaak in mineur. Daarnaast is bijscholing niet langer een optie, maar een voorwaarde om up-to-date te blijven voor zowel starters als mature ondernemingen.

Franchising

Voor zij die wel kriebels hebben, maar niet van nul willen beginnen, kan franchising een opportuniteit zijn. Door in een bewezen succesformule te stappen, kan je het risico serieus verkleinen. Zeker voor werknemers die al een rijk gevulde carrière achter de rug hebben, kan dat de opstap naar ondernemerschap vergemakkelijken.

Een deel van de ondernemingen haalt helaas de finish niet. Maar het is de onderneming die faalt, niet de ondernemer. Dikwijls start hij of zij, een ervaring rijker, een nieuwe onderneming. En in het andere geval worden het ondernemende werknemers. Je hoeft niet groot te zijn om grootse dingen te doen.