Gebruikers van hun zijde kunnen profiteren van ruimte- en tijdonafhankelijk werken. Doccle tracht hierop een antwoord te bieden. We laten Walter Carels van KBC én gebruiker Peter Verbist aan het woord over hun ervaring met deze technologie.

Hoe werkt deze dienst?

Carels: “We willen onze klanten centraal stellen, en dit platform biedt hen het voordeel dat documenten altijd, overal en op elk toestel beschikbaar zijn. Het is een neutrale, eenvoudige en veilige dienst waarop belangrijke documenten jarenlang online kunnen worden gestockeerd. Maar het is meer dan dat: klanten ontvangen er automatisch documenten en kunnen die ook vanuit Doccle afhandelen. Zo kunnen ze ook meteen betalen, archiveren, labelen en binnenkort zelfs elektronisch ondertekenen.”

Verbist: “De eerste keer moest ik best wel veel informatie ingeven en veiligheidsprocedures doorlopen. Maar eenmaal ik dat had gedaan, kon ik telkens gewoon via een simpel paswoord inloggen. Het is dus gebruiksvriendelijk maar ook veilig.”

Wat zijn voor jullie de grootste voordelen?

Verbist: “Ik moet niets meer uitprinten en kan ook instellen dat ik geen papier meer wens te ontvangen. Bovendien bevindt alles zich op één plaats. Ook kan ik instellen wanneer ik een verwittiging wil krijgen. Een groot gemak is dat ik die raadpleging dan meteen kan doen, met het toestel dat ik op dat moment voor me heb.”

Carels: “Onze klanten kunnen nu kiezen of ze documenten via Doccle of via KBC Online willen ontvangen. Ze kunnen Doccle ook gebruiken naast KBC Online: hun bankdocumenten kunnen dan dus ontvangen, afgehandeld en bewaard worden op Doccle.”

Verbist: “Dit platform geeft me de mogelijkheid om gedomicilieerde opdrachten gecentraliseerd op te volgen en te archiveren. Iemand die echter liever niet werkt via domiciliëring kan evengoed zelf de betaling doen. Ik heb dus de keuze, en dat is belangrijk.”

Carels: “Een andere grote troef is dat klanten hun ‘digitale archiefkast’ zelf kunnen organiseren en klasseren, hoe het hen het beste past. Ook kan men een ‘gezinsbus’ instellen, waarin centraal alle inkomende berichten voor het hele gezin in toekomen. Dat was in het verleden een veel gestelde vraag.”

Hoe zien jullie dit platform verder groeien?

Carels: “Er zou nog veel meer potentieel kunnen worden benut indien er nog meer bedrijven van zouden gebruikmaken. Zo wordt het platform krachtiger, want het zal dan een steeds centralere rol gaan spelen in het veilig verzenden, ontvangen en bewaren van officiële documenten. De drempel wordt kleiner. Hoe meer verzenders ervan gebruik zullen maken, hoe goedkoper de eenheidsprijs per document zal worden voor de deelnemende bedrijven.”