Steeds meer bedrijven denken daarom bewust na over de uitstraling en inrichting van hun kantoor en gaan op zoek naar gepersonaliseerde oplossingen. Paul Roelandt, zaakvoerder van Roelandt Interieurbouw, geeft uitleg.

“Wanneer bedrijven specifieke eisen hebben dan vinden ze vaak hun gading niet in de standaard meubelen die op de markt beschikbaar zijn” opent Roelandt.

Extra cachet voor publieke ruimtes

“Terwijl standaardoplossingen vaak wel voldoen voor de gewone werkruimtes, willen bedrijven toch een extra cachet geven aan de publieke ruimtes waar bezoekers, partners, klanten en sollicitanten worden ontvangen. Daarbij denken we aan ruimtes zoals de receptie, de wachtruimte, de vergaderzalen en de kantoren van de directie. Daarnaast is er een groeiende aandacht voor de ruimtes waar het personeel zich begeeft naast de gewone werkplek.”, aldus Roelandt.

Positief voor personeel én sollicitanten

“Door de meer huiselijke sfeer krijgt het personeel de kans om buiten het traditionele kader van de werkplek te treden. Het verhoogt hun gevoel van comfort en welzijn op het werk, en zo ook hun productiviteit en creativiteit. Ook naar sollicitanten toe zorgt het voor een uitstraling die iets vertelt over het bedrijf als een aangename werkplek”, zegt Roelandt.

Complexe uitdagingen

Roelandt: “Een grote uitdaging voor ons is het verwezenlijken van het idee van een ontwerper. Er moet bewust worden omgegaan met de combinatie van materialen, evenals de duurzaamheid. We willen immers dat onze oplossing vele jaren kan meegaan, en daarom is het belangrijk om alles af te stemmen op het soort werk dat er in die ruimte wordt uitgevoerd.”

“Verder  is ook de integratie met apparatuur en technologie vaak een interessante oefening. Men wil bv. dat apparaten zoveel mogelijk discreet worden ingewerkt. Anderzijds moet alles ook gebruiksvriendelijk blijven. Ook in vergaderzalen zit er trouwens steeds meer technologie geconcentreerd en wordt een maximale flexibiliteit gevraagd.”

Steeds meer KMO’s

“Een kantoorinrichting op maat is niet enkel weggelegd voor de grotere bedrijven. Ook KMO’s zien meer en meer het voordeel in van een persoonlijke inrichting. Voor elk budget en oppervlak zijn er passende oplossingen. We beschikken als interieurspecialisten over voldoende kennis om hen bij te staan bij zowel ontwerp als realisatie”, besluit Roelandt.