Landbouw
 

De job van de toekomst zal er heel anders uitzien, dat staat vast.

Neem nu het beroep van de kippenboer. Het Fipronil-schandaal is nog maar pas van het netvlies of daar schudden de bewustmakers van Animal Rights ons verschrikt wakker.  Met een flink spiegelgehalte tonen ze ons nuchter het werk van de huidige, vrij brute, maar volledige standaard massaproductie van onze scharreleieren. Voor velen walgelijk. Tegenwoordig bestaan er dier-, mens- en milieuvriendelijke kippenboerderijen.  Deze ondernemingen hebben verschillende profielen in dienst : een boer, een ondernemer, een duurzaamheidsdeskundige en een communicatiestrateeg. Samen zorgen ze voor een aantrekkelijk en kloppend verhaal.  Met reststromen die van de bakker komen, met een eierautomaat, met ruimte voor bezoekers en een centrum voor educatie en voorlichting.  Hun concept is zelfs geschikt te maken voor stadslandbouw. Vlak naast krekelkweker Nicolaas, die recent zijn zaak opende in Brussel. Een nieuwe job die recent is ontstaan uit de behoefte om onze dierlijke protëinen duurzamer te produceren.

De visser op zee is gedoemd om te verdwijnen. De viskweker op land daarentegen heeft dan wel een mooie toekomst voor zich. Samen met bijvoorbeeld een tomatenkweker zorgen ze voor het sluiten van kringlopen in de zoetwateraquacultuur en de glastuinbouw. Het regenwater van de tomatenkweker dient samen met de restwarmte van zijn WKK-installatie voor de vissen van de viskweker. De vissen worden gevoed met 100% plantaardige voedingsstoffen. Het nutriëntrijk afvalwater van de viskweker gaat vervolgens als meststof terug naar de tomatenkweker.

 

Mobiliteit
 

Onze mobiliteitsbeleving krijgt op korte termijn een veel bredere insteek.  We gebruiken massaal de plooifiets, e-bike, het openbaar vervoer, de deelwagen, enz. Goed nieuws voor de fietsenmaker. Zijn klantenbestand vergroot exponentieel. En de fietskoerier krijgt eindelijk het aanzien en respect dat hij verdient.

De zelfrijdende auto’s draaien momenteel op volle toeren op verschillende testlocaties in de wereld. Het zal niet lang meer duren of we rijden comfortabel van A naar B zonder op de weg te moeten letten. Deze nieuwe manier van rijden heeft uiteraard een belangrijke impact op een aantal populaire beroepen. Zo wordt de taxichauffeur een beetje overbodig en zal de carrossier een pak minder brokkenrijders moeten helpen.  Computers rijden immers een pak gestroomlijnder en veiliger dan de mens.

De automotive business krijgt een nieuw elan. De ontwikkeling van de elektrische wagen of de wagen op waterstof genereert opnieuw een gigantische vraag naar onderzoekers en ontwikkelaars. Alle merken zijn koortsachtig bezig met R&D en het aanpassen van de bestaande fabrieken. De auto van de toekomst is eerder een computer op wielen. Hij zal ’s avonds de stroom in ons huis voorzien en overdag pakjes meenemen in de koffer van A naar B. Rondom het concept van autodelen rijzen bedrijven als paddestoelen uit de grond. We zullen immers stapsgewijs het bezit van onze wagen laten voor wat het is. Binnen deze organisaties kunnen een pak IT-platformbouwers en call center-operatoren aan de slag. Enkel al de ontwikkeling van de batterijtechnologie levert op korte termijn veel extra jobs op in de chemische sector.  

Waar de garagist vroeger eerder een mechanische aanleg moest hebben, zal dit met de elektrische wagen veeleer een digitale aanleg moeten worden. Ook nieuwe jobs, zoals laadpaaltechnicus of deelwagenonderhoudsman, zullen gecreëerd worden.

 

Bouw
 

De manier waarop we vandaag bouwen krijgt letterlijk een nieuwe facelift. Het bakken van stenen en het maken van cement spuwt gigantische hoeveelheden CO2 de lucht in.   Om duurzaam te bouwen zullen we dus andere materialen leren gebruiken. Liefst materialen die tijdens hun productiecyclus eerder CO2 absorberen dan uitstoten. Laat hout nu toevallig zo’n materiaal zijn. Voor de bouw van kantoorgebouwen kan grotendeels gelamineerd vershout gebruikt worden met in beperkte mate beton ter versteviging. Dat scheelt meteen driekart minder CO2. De prefab-bouwtechniek staat toe te werken aan een tempo van een verdieping per dag. De kansen voor de schrijnwerker die werkt met hernieuwbaar hout heeft dus grotere kansen in de nabije toekomst dan de metser of betonboer. Dergelijke constructies zijn ook makkelijker en efficiënter te isoleren tot een passief kantoor.

Geluiden in Vlaanderen over de betonstop geven aan dat er ondertussen al aardig wat door elkaar werd gebouwd. Vaak volgens de bouw- en isolatienormen van die tijd. De kansen die er dus liggen in de activiteiten van renovatie en isolatie zijn dan ook gesneden brood. De energieconsulent maakt eerst een grondige scan en vervolgens een werkplan met de prioriteiten. Vervolgens gaat de renovateur aan de slag en voorziet natuurlijke isolatie waar nodig.  Fabrikanten van isolatiemateriaal kunnen met moeite de vraag bijhouden. Dusdanig dat de laatste maanden de prijzen voor isolatie nieuwe hoogtes kennen.

 

Internet der dingen
 

Onlangs was er het Smart City Expo World Congress in Barcelona. Daar konden we horen en zien hoe onze steden slimmer en slimmer worden.  En vooral hoe we van elkaar kunnen leren. Een feest voor de dataminers en data-analisten onder ons.

Mensen zullen in de toekomst nog dichter bij elkaar samenwonen in mega grootsteden.   Dat moet op een leefbare en duurzame manier worden georganiseerd, wat niet altijd eenvoudig is. Bekijk de huidige problematieken in hartje Brussel en Antwerpen. Daar is er een non-stop recrutering nodig van politie-inspecteurs en rechercheurs.

Een ander voorbeeld is straatlicht. Waar we in Vlaanderen nog volop bezig zijn met het vervangen van de energieverslindende natriumdamplampen door zuinige LED lampen, gaan ze in San Diego (Verenigde Staten) een paar stappen verder. Daar krijgt elke lantaarnpaal, die al rechtstreeks gekoppeld zit op het grid, naast de dimbare ledlamp uiteraard ook een soort smartphone opgeklikt. Die neemt met veertien verschillende ingebouwde sensoren gigantische hoeveelheden gegevens op die via vernuftige apps worden omgezet naar nuttige output voor diverse gebruikers. Zo ziet de straatpaal van de toekomst exact waar er een parkeerplaats vrij is maar ook hoe snel of traag verkeer circuleert.  Hiermee kunnen de verkeerslichten worden aangepast.  Hij onderscheidt autogeluiden van geweerschoten tussen de stadsgeluiden en kan gepast en gelokaliseerd de hulpdiensten verwittigen. Zo komt zelfs via een app de hamburgerverkoper te weten waar de beste plek is om te gaan staan om succesvol te verkopen. Eens het dataplatform gebouwd, kan iedereen een nuttige applicatie bedenken.  Dergelijke hard- en software ontwikkelingen in slimme steden zijn momenteel booming en fel in trek bij de burgemeesters en gezagsdragers.  Ze worden specifiek ontwikkeld door IT-specialisten en creatieve programmeurs.  De vraag naar dit soort profielen is een pak groter dan het huidige aanbod.  Nog vóór deze lui zijn afgestudeerd, worden ze van de schoolbanken getrokken en verleid met niet onaardige arbeidsvoorwaarden.