Eerlijk tegenover jezelf

Wees eerlijk tegenover jezelf en kijk of je ondernemen in je bloed hebt zitten. Ben jij iemand die projecten en uitdagingen steeds behandelt of het jouw persoonlijke onderneming is?

Ervaring van buitenaf

Zoek indien mogelijk een mentor. Iemand met ervaring in het ondernemen en die van buitenaf objectief naar jouw zaken kijkt, kan een enorme steun betekenen voor een startende ondernemer. Een ervaren rot kent namelijk de vele valkuilen en zal jouw verhaal op een andere manier benaderen om zo waardevolle input en verhelderende inzichten te geven.

Meer dan puur winstbejag

Blijf steeds met je beide voeten op de grond. Ondernemen mag niet puur om winstbejag gaan, want dan hou je het niet lang vol. Het is belangrijk dat je er plezier in hebt en iedere dag weer vol zin voor ondernemen aanvangt. Zo sta je steeds paraat als nieuwe uitdagingen en opportuniteiten zich voordoen.

Netwerken

Als ondernemer denk en handel je voor jezelf, en dus kan het soms eenzaam zijn. Daarom is het belangrijk om een sterk netwerk uit te bouwen én te onderhouden. Zonder dat beteken je als ondernemer niets. Blaas dus nooit zomaar bruggen op en probeer altijd contact te houden met de personen in je netwerk, zowel op professioneel vlak als in je vrije tijd.

Social media

En dat netwerk kan je dankzij sociale media trouwens zowel offline als online uitbouwen. Voor beiden gelden immers dezelfde regels van ‘leven en laten leven’ en ‘geven en krijgen’. Het nieuwe ondernemerschap draait niet langer om het klassieke ‘geven en nemen’. Doe niets omdat je ook automatisch iets in ruil verwacht. Als je iets spontaan krijgt, dan is dat veel waardevoller.

Klanttevredenheid

Maak van je klanten ambassadeurs door je product en productverhaal op punt te stellen. Daarvoor moet je je in de plaats van je klanten stellen, hun behoeften doorgronden, en zo een product creëren dat je zelf zou willen gebruiken en waarvan je zelf tevreden zou zijn. Vervolgens moet je regelmatig aftoetsmomenten inlassen om te testen wat beter kan, en welke aanpassingen een meerwaarde zou kunnen betekenen voor je klanten.

Trouw aan het product

Blijf ook trouw aan je product en productverhaal, en durf in functie daarvan af en toe ook nee zeggen als een aanbod niet past binnen je verhaal. Met de juiste focus bereik je veel meer omdat je dan ergens voor staat en je klanten dat herkennen.

Sharing economy

Hou nieuwe evoluties zoals bijvoorbeeld de opkomst van de sharing economy in het oog, want deze brengen heel wat opportuniteiten voor jonge ondernemers. Maar dan moet je ook open staan voor het nieuwe ondernemen, dat meer dan ooit draait om samenwerken.

Transparantie

Wees je bewust van de kracht van sociale media en ga er dus verstandig mee om. De nieuwe generatie ondernemers kan zich niet langer verstoppen achter een dure marketingcampagne. Door sociale media zijn transparantie en waarachtigheid belangrijker dan ooit. Wat je aan je klanten belooft, dat moet je ook doen.