Intussen leidt hij al twintig jaar, samen met Gert Verhulst, een van de meest succesvolle bedrijven van Vlaanderen. Met alle uitdagingen die daarbij komen kijken.

Uitdaging 1: Temper jezelf

Hans Bourlon: “Als starter mag je grote ambities hebben, maar begin wel klein. Probeer niet om van in het begin het onmogelijke te willen realiseren. Zo hebben wij het bij Studio 100 ook altijd gedaan: stap voor stap. De groei van ons bedrijf kan je zien als een trap, waarbij we telkens een trede omhoog gaan. Ik ben persoonlijk altijd bang geweest voor de overname te veel. Je laat beter vijf matige kansen passeren, om vervolgens één goede overname binnen te halen. Wij als ondernemers doen geen al te zotte dingen.”

Uitdaging 2: Durf te mislukken

“Er bestaat geen ideale formule voor ondernemen, en gelukkig maar. Al die businesstheorieën zijn eigenlijk reflecties achteraf, die het ondernemen niet vooruitstuwen. Je moet vooral dingen durven uitproberen, goed om je heen kijken en leren uit wat je doet. Trial and error noem ik dat. Mislukken is niet eens slecht voor een ondernemer, als hij maar een tweede kans krijgt.”

Wij als ondernemers doen geen al te zotte dingen.

Uitdaging 3: Omarm de digitalisering

“Elk bedrijf worstelt vandaag met dezelfde vraag: hoe moeten we omgaan met de toenemende digitalisering? Het probleem is dat die nieuwe technologieën niet altijd een financieel feest zijn, ook voor ons niet. Een boek verkopen we aan 15 euro, een app downloaden is quasi gratis. Het gaat om een heel ander economisch model, wat een grote uitdaging vormt voor bedrijven. Tegelijk biedt technologische innovatie zoveel mensen de kans om iets op te starten. Dat brengt dan weer een bepaalde dynamiek met zich mee.”

Uitdaging 4: Probeer te delegeren

“De beste truc om groei te realiseren in een bedrijf, is: opzijgaan voor iemand die het beter kan. De eerste jaren heb ik nog zelf mee verhalen en liedjes en scenario’s geschreven, maar nu kijk ik met plezier naar de mensen die dat nog veel beter doen dan ik. We hebben bij Studio 100 altijd geprobeerd om andere mensen vooruit te duwen en verantwoordelijkheden te geven. Dat heeft volgens mij voor de dynamiek van onze groei gezorgd. Een bedrijf mag niet afhankelijk zijn van enkele personen.”