Wat is het voordeel van een geïntegreerde facilitaire oplossing?

Van Hooff: “Het voordeel is dat de verschillende activiteiten beter op elkaar kunnen worden afgestemd. Zo kan bijvoorbeeld het schoonmaakpersoneel proactief aan de onderhoudstechnieker laten weten wanneer iets niet werkt. Ons personeel wordt opgeleid en gemotiveerd om samen te werken en een hoge klantentevredenheid na te streven. Bovendien kan er zo één centraal aanspreekpunt zijn in de vorm van een facility manager, die alle verschillende uitbestede activiteiten overziet en beheert.”

Van Rossem: “De eindgebruikers van een gebouw zijn op alle gebieden veeleisender geworden. Net daarom is het nodig om uit te besteden aan specialisten die efficiënter, goedkoper én professioneler kunnen werken. Op het vlak van synergieën kan dan bijvoorbeeld iemand van de schoonmaakploeg meehelpen tijdens piekmomenten in de keuken. Dat is vaak efficiënter dan een extra persoon te voorzien in de keukenploeg.”

Van Hooff: “Voor een optimale integratie van de verschillende activiteiten doen bedrijven best een beroep op een partner zoals ISS Facility Services die de meeste activiteiten in eigen beheer uitvoert. Voor zeer specialistische randactiviteiten beschikken we over een vast netwerk van professionele partners.”
 

Hoe kunnen technologische toepassingen helpen om in te spelen op de effectieve noden van de klant?

Van Hooff: “Activity based facility management kent momenteel een sterke opgang. Het is namelijk beter om dynamisch in te spelen op de specifieke en veranderende noden van de klant. Technologie kan helpen om die noden te identificeren en zo de beleving van de eindgebruiker te verbeteren.”

Van Rossem: “Kantoren worden alsmaar flexibeler ingericht en gebruikt. Het komt er dus op aan om ook de facilitaire diensten flexibel aan te bieden. Technologie houdt ons in real time op de hoogte van waar er noden zijn. Hoeveel mensen zijn er aanwezig op de werkvloer? Welke vergaderzaal moet worden klaargezet of opgeruimd? Hoe vaak is het sanitair al gebruikt?”

Van Rossem: “Op basis van data afkomstig van sensoren en slimme apparaten kunnen we proactief werken en zo de klantenbeleving verbeteren. Bovendien leveren deze data waardevolle informatie op waarmee de facility manager en de directie van de klant verdere optimalisaties en dus slimme kostenbesparingen kunnen doorvoeren.”