Vincent Mannaert – Club Brugge

"We waren vijf jaar geleden de eersten in België om een Conversation Manager aan te stellen om de social media structuur en kanalen op te zetten. Sinds twee jaar bieden we ook Wi-Fi aan in ons stadion en hebben we een mobiele app gelanceerd. We zagen dat daar door de fans meteen op werd ingepikt. Vandaag tellen we maar liefst 86.000 downloads en ook het aantal clicks op onze website en sociale media is spectaculair gegroeid.

We streven naar een ‘single sign-on’ verhaal, zowel voor de consumering als voor de communicatie.

Bovendien werken we nu met een cashless payment systeem. Bezoekers kunnen online een kaart opladen en die waarde consumeren in de shop en in onze horeca. Ook het ticketsysteem is gedigitaliseerd. Verder zijn we op sportief vlak geëvolueerd naar een digitale verzameling van data, gps-tracking, het aanmaken van rapporten, en ga zo maar door.

Recent zijn we een partnership aangegaan met Microsoft waarbij we streven naar een single sign-on verhaal, zowel voor de consumptie als voor de communicatie. Het doel is onder meer de verschillende systemen met elkaar te laten ‘spreken’, zodat er een goede integratie ontstaat. Daarnaast maken we de vertaalslag naar de marketing automation, het Fan Relationship Management en de B2B. Het doel is om de relatie met onze fan community te verbreden én verdiepen."

Michel Louwagie - KAA Gent

"Wijzelf zijn wat later begonnen met het communicatieve verhaal, maar zijn nu in een versneld tempo aan het bijbenen. Op andere vlakken hebben we dan weer een voorsprong. Zo waren we bij de opening van de Ghelamco Arena de eersten met een cashless payment systeem.

Sinds de betrekking van onze nieuwe arena hebben we er voor kunnen zorgen dat we dubbel zoveel bezoekers trekken.

Ook scouting is grondig veranderd door de digitale evolutie. Zo moeten onze scouts niet meer ieder weekend het vliegtuig nemen om een bepaalde speler aan het werk te zien. Nu kunnen ze die beelden digitaal bekijken. Dit maakt dat ze enkel nog het vliegtuig moeten nemen wanneer we werkelijk interesse hebben. Via digitalisering willen we binnenkort ook de lege stoelen aanpakken van abonnees die niet opdagen voor wedstrijden. We willen die dan terug te koop zetten voor mensen die wel willen komen.

Sinds de betrekking van onze nieuwe arena hebben we er voor kunnen zorgen dat we dubbel zoveel bezoekers trekken. Op deze site staat de beleving centraal, zijn de horeca geïntegreerd en gaan er dagelijks meerdere evenementen door. Dit heeft er voor gezorgd dat we meer recurrente inkomsten hebben dan de meeste andere Belgische topclubs."