“Een derde plaats in de Logistics Performance Index van de Wereldbank (2018), weerhouden als strategisch belangrijke sector in het clusterbeleid van de Vlaamse overheid, een VIL-cluster die goed is voor 133.214 voltijdse equivalenten en een toegevoegde waarde van 12,6 miljard euro. Stuk voor stuk bevestigingen dat de sector het goed doet. En ook de vooruitzichten voor de sector zijn positief. De Vlaamse economie groeit met 1,8% voor 2018 en 1,7% voor 2019. In- en uitvoer zijn belangrijk voor de sector en de volumes blijven stijgen. We consumeren alsmaar meer en verplaatsen meer goederen.”

“Het is echter niet alleen een goednieuwsshow. De sector staat voor een kantelpunt. Er woedt een schokgolf van nieuwe technologieën en concepten: artificiële intelligentie, Internet of Things, Physical Internet, blockchain, autonome voertuigen, enz. De vooruitgang lijkt onstuitbaar en zal ons leven, het bedrijfsleven en de globale economie veranderen. De markt verandert samen met de maatschappij en de vraag van de consument.”

 

Circulaire economie wint aan belang

Het besef neemt toe dat het huidige groeimodel niet oneindig houdbaar is.

“Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor de logistieke sector. De supply chain van morgen is vraaggedreven, transparant en veel meer geïntegreerd. Marktaandeel en infrastructuur worden minder belangrijk; netwerken, connectiviteit en standaarden zijn de toekomst. Het efficiënt managen van goederenstromen heeft een extra dimensie gekregen: de informatiestromen zijn sturend geworden.”

“Ook het sociaal draagvlak voor sommige logistieke activiteiten staat onder druk. Vlaanderen staat stil, er is capaciteitsdruk, en er is een beperking op ongebreidelde uitbreiding. Nieuwe modellen zoals de circulaire economie en de deeleconomie winnen aan belang. Het besef neemt toe dat het huidige groeimodel niet oneindig houdbaar is.”

 

Versnelling hoger schakelen

“De logistieke sector zal dus een versnelling hoger moeten schakelen. En hier ligt dé grote uitdaging voor de sector, omdat die grotendeels bestaat uit kleine en middelgrote ondernemingen. Het gros van de logistieke spelers houdt zich bezig met de zorgen van gisteren in plaats van met de opportuniteiten van morgen. In de supply chain van morgen zullen zij echter een deel van de oplossing moeten zijn in het streven naar een veilige, duurzame en mobiele maatschappij.  De logistieke uitdagingen zijn groot én de sleutelwoorden in dit verhaal zijn duurzaam, digitaal en wendbaar.”