Carlos Brito
CEO AB InBev

In september lanceerde AB InBev een nieuwe campagne om de maatschappelijke aanvaarding van alcoholvrij bier te promoten. De campagne 0% Alcohol, 100% supporter kadert binnen de Global Smart Drinking Goals waarmee de brouwer ambieert om tegen 2025 minstens 20% van zijn totale biervolume laag- of niet-alcoholisch te maken. “Bierliefhebbers moeten overal en op elk moment een slimme, verantwoorde keuze kunnen maken en wij komen hen daarin tegemoet”, zegt Carlos Brito, CEO van AB InBev. Om zoveel mogelijk voetbalsupporters te bereiken werd Jupiler 0.0% naar voor geschoven als uithangbord  van het sponsorcontract met de Jupiler Pro League.

 

Innovatief brouwproces met aandacht voor duurzaamheid
 

Voor de productie van de alcoholvrije pils heeft AB InBev een innovatief brouwproces ontwikkeld, waarbij men het bier eerst volledig laat fermenteren om er vervolgens de alcohol uit te verwijderen. “Zo ontstaat er een niet-alcoholisch bier dat de smaak en het karakter van de traditionele, alcoholhoudende pils, het best benadert”, zegt Jean-Jacques Velkeniers, Business Unit President, West Europa.

Dat AB InBev continu innoveert, blijkt verder uit het project waarbij een bijproduct van het brouwproces wordt opgewaardeerd. De gerst die overblijft na het brouwen van bier zit nog boordevol voedingsstoffen, zoals vezels en proteïnen. Dit product wordt traditioneel als veevoeder verkocht, maar nu is AB InBev een pilootproject gestart om dit bijproduct om te zetten in een volwaardig consumentenproduct.  Door het circulair proces krijgen deze gerstresten een duurzame toekomst, in bijvoorbeeld voedzame dranken of energierepen.

 

Flesjes met digitale print
 

Ook op vlak van verpakking zet de internationale bierproducent in op innovatie. Het global innovation team van AB InBev, gevestigd in Leuven, ontwikkelde een techniek om rechtstreeks digitaal te printen op glazen flesjes. Deze prints zijn niet alleen bestand tegen de hoge temperaturen van het pasteuriseren en de snelheid van de afvulinstallaties, ook kunnen op grote schaal gedifferentieerde verpakkingen worden gemaakt. Boodschappen worden zo op een flexibele manier gecommuniceerd, zonder het gebruik van papieren labels. De techniek werd al met succes op kleinere schaal uitgetest, ter ondersteuning van verschillende marketingacties.