“Ideale ligging buiten filegevoelige regio”



 


Michel De Baer, CEO OMCollective



“Bedrijven kiezen nog te vaak voor bijvoorbeeld Brussel of Antwerpen, waardoor hun werknemers iedere dag uren in de file moeten staan. Sint-Niklaas bevindt zich daarentegen net buiten de filegevoelige regio. Van daaruit ben je buiten de spitsuren met de wagen nog steeds snel in de grote steden voor een afspraak. Daarnaast is Sint-Niklaas ook met de trein zeer vlot bereikbaar. Er is meer dan voldoende parking aan het station, waar je een hele dag kan parkeren voor minder dan 1 euro. Ook de huurprijzen zijn heel wat goedkoper.”

“Momenteel kijken we of we een leegstaand gebouw kunnen omvormen tot een gigantisch kantorencomplex dat aangepast is aan de nieuwste noden. Er is immers nood aan meer van dat soort plaatsen in Sint-Niklaas. Ons huidige kantoor hebben we alvast sexy gemaakt en we bevinden ons in een aantrekkelijke buurt met heel wat leuke pleintjes, horeca en winkels. Ook de stationsbuurt zou voor heel wat bedrijven een bruisende en hippe vestigingsplaats kunnen worden, mits de nodige stadsontwikkeling.”


“Steun voor creatieve ideeën”



 


Nick Wauters, zaakvoerder Chocolatier Wauters



“Toen we het idee van een eigen stadspraline voor Sint-Niklaas lanceerden, was de stad meteen heel enthousiast. Samen met collega-chocolatier Vyverman staken we daarom de koppen bij elkaar om de vormen, smaken en verpakking te ontwerpen. De stad heeft vervolgens meegeholpen met de promotie, waardoor het een goed gekend stadsproduct is geworden. Intussen mochten we zelfs al op de wereldexpo van Milaan staan met onze stadspraline. Daar ontstond dan weer het idee om onze nieuwe verpakkingen te laten ontwerpen door Karl Meersman, een cartoonist uit Sint-Niklaas. Zo kwamen onze activiteiten steeds meer in een stroomversnelling terecht en werden we echte ambassadeurs van de stad.”

“Het centrummanagement van de stad is de laatste jaren enorm goed bereikbaar en staat open om mee te werken aan projecten van de middenstand. Omgekeerd worden wij ook betrokken bij hun projecten en evenementen. Die samenwerking is een absolute meerwaarde en zorgt voor een grotere bereikbaarheid.”


“Nauwe samenwerking tussen stad en middenstand”



 


Peter Van Hoecke, CEO Van Hoecke



“Als onderneming hebben wij alle baat bij een goede en open samenwerking met de lokale overheid. Gelukkig krijgen wij heel wat positieve respons van de stad. Zo hebben we met hun steun een lokale bedrijvenvereniging opgezet (Bepasin), die de koepel vormt waarmee we de belangen van de verschillende lokale ondernemingen verenigen en uit 1 mond kunnen spreken richting de overheid. Hier zijn al heel wat positieve overlegmomenten en initiatieven uit voortgevloeid.”

“De gunstige ligging in de Benelux en de constructieve samenwerking met het stadsbestuur hebben ervoor gezorgd dat we tijdens onze groei steeds weer kozen om hier onze uitvalsbasis te hebben, ook toen we beslisten om zelf lades te gaan produceren. Via digitalisering, automatisering en een flexibele inzet van middelen werd mass customization mogelijk, terwijl de meubelindustrie nog steeds voornamelijk rond massaproductie draait. Dat heeft ons tot winnaar van ‘Factory of the future’ gemaakt.”

 

“Mooie en betaalbare handelsruimtes”



 


Nicolas Block, zaakvoerder King George



“Wij kwamen eerder toevallig in Sint-Niklaas terecht, maar al snel beseften we dat we hier ideaal gelegen zijn op de driehoek Gent-Antwerpen-Brussel. Dat levert een enorm mobiliteitsvoordeel op, zowel voor onze klanten als voor ons personeel. Ook krijg je hier veel meer ruimte voor hetzelfde geld en is het mogelijk om je dicht bij de E17 of het station te vestigen. Het is dan ook logisch dat veel hoofdkantoren uit de regio hier gevestigd zijn.”

“Sint-Niklaas heeft dankzij zijn textielverleden een zeer mooi patrimonium aan herenhuizen en voormalige fabrieken in het stadscentrum die enorme opportuniteiten bieden. Zo hebben wij een oude vervallen textielsite van 1.000 m² omgebouwd tot een creatieve hotspot met kantoren, vergaderruimtes, een evenementenzaal én horeca. Daarmee trekken we nu heel wat innovatieve bedrijven aan. Dat soort ruimtes kan je in de grote steden allang niet meer vinden tegen een betaalbare prijs.”

“Aantrekkelijke locatie voor werknemers”



 


Dany Sturtewagen, Director Corporate Affairs bij Niko



“De naam van ons bedrijf is afgeleid van ‘Sint-Nikolaas’, de vroegere naam van de stad”, vertelt Dany Sturtewagen, Director Corporate Affairs bij Niko. “Niko werd immers in 1919 opgericht door twee broers uit Sint-Niklaas, op het moment dat de eerste elektriciteit in woningen werd aangelegd. Aanvankelijk produceerden we enkel schakelaars en stopcontacten. Toen de tweede generatie het overnam, breidden we het aanbod uit met lichtsturing, dimmers, toegangscontrole, luxeschakelaars, enz. De huidige derde generatie zet sinds eind de jaren 90 in op huisautomatisering en lerende systemen.”

“Door die evolutie heen zijn we steeds zo veel mogelijk componenten in Sint-Niklaas blijven produceren, want dat zorgde ervoor dat we een goede service konden bieden. Ook was het lange tijd makkelijk om hier aan werkkrachten te raken door de achteruitgang van de textielindustrie. Intussen stellen we hier meer dan 600 mensen tewerk, waarvan de helft arbeiders en de helft bedienden. Ook een groot deel van onze R&D is hier gevestigd. Die expertise hier vinden is niet altijd makkelijk.”