De nauwelijks gelezen personeelskrant moest wijken voor een drukbezochte Facebookpagina, solliciteren gebeurt voornamelijk online en ook de schoenenverkoopsters moeten zich aanpassen aan de technologie.

Welke impact heeft de digitalisering op het personeelsbeleid?

Wouter Torfs (ceo): “Onze medewerkers kunnen steeds makkelijker hun zegje doen dankzij de digitalisering. Een paar jaar geleden hebben we ons personeelsblad afgeschaft, dat toen intern werd ingevuld door de HR-afdeling. In de plaats kwam er een open Facebook-pagina waar elke werknemer van Torfs zelf mededelingen op kon posten. Bijna iedereen in het bedrijf is lid van die pagina.”

Zullen de mensen in de winkels zich ook moeten aanpassen aan de technologie?

“Zeker! Alle werknemers moeten de technologie leren omarmen. Het is immers een fantastisch instrument om de klantenservice te verhogen. Denk maar aan 3D-voetscans, tablets en interactieve schermen in de winkels. Als bedrijf is het onze taak om de werknemers warm te maken voor die digitale projecten. Je mag er zeker niet vanuit gaan dat iedereen spontaan leert hoe ze de tablets in de winkels moeten bedienen. Je moet van bovenaf de moeite doen om een omkadering te creëren en mensen een opleiding te laten volgen.”

En wat met de recrutering? Wordt het in een digitaal tijdperk moeilijker om nieuwe werknemers te vinden?

“Solliciteren via internet is inderdaad een vluchtiger gegeven - met één muisklik kan een sollicitant kiezen uit vele bedrijven. Maar de essentie van het solliciteren blijft hetzelfde. Na die eerste muisklik volgen er altijd fysieke gesprekken, een bedrijf zal nooit iemand rechtstreeks via het internet aannemen. Uiteindelijk zitten er langs beide kanten toch mensen achter de schermen, die boodschappen en communicatie uitwisselen met elkaar. De basisrelatie tussen recruiter en sollicitant blijft gelijk, alle digitalisering ten spijt.”