Aantrekkelijke werkgevers doen twee dingen goed: ze koesteren hun huidige medewerkers door slim talentmanagement, en ze trekken nieuw talent aan door te laten zien waarom ze een goede werkgever zijn.

Sociale media spelen een cruciale rol bij het aantrekken van jong talent

Dankzij technologische ontwikkelingen heeft potentieel talent tegenwoordig een heel duidelijk beeld van de organisaties die naar hun gunsten dingen. Naast de bedrijfswebsite en andere informatie op het web wint een grote groep werkzoekenden informatie over een mogelijke toekomstige werkgever in via sociale media. Vooral LinkedIn, Facebook en Twitter maken de werkvloer heel transparant.

Daardoor krijgt talent dat op zoek is naar een job veel gemakkelijker een beeld van de bedrijfscultuur en reputatie van een potentiële werkgever. Bedrijven dienen dus zowel offline als online hun bedrijfscultuur zichtbaar te maken: hoe ze talent managen, hoe ze het ontwikkelen en hoe ze mensen inspireren. Zonder sterke betrokkenheid en een positieve, zinvolle werkomgeving, haakt (potentieel) talent af en zoekt het elders werk.

Talent management

Transparantie is niet enkel positief voor het vinden maar ook voor het binden van talent. Wie talent management tot prioriteit verheft, zal de positieve effecten daarvan ook merken bij het werven van nieuw talent. Door de transparantie van de arbeidsmarkt zal talent afkomen op organisaties waar ander talent al gekoesterd wordt. Hoe je vandaag en morgen talent vindt en bindt, bepaalt of je de slag om het talent wint of niet. Weet wat je te bieden hebt, en hou daarbij rekening met wat werknemers belangrijk vinden bij het zoeken naar een aantrekkelijke werkgever.

Bedrijven moeten dus beseffen dat ze niet zomaar al het talent kunnen werven dat ze nodig hebben, maar dat ze dat ook intern moet ontwikkelen. Zeker naarmate de economie verder opleeft en de markt voor talent verhit raakt, neemt het belang hiervan toe.

HR partner kan het verschil maken

Gelukkig hoeven bedrijven dit niet alleen te doen. Een gespecialiseerde HR partner kan dankzij zijn kennis, ervaring en netwerk helpen om op een slimmere manier talent aan te trekken en te managen. Bovendien beschikken zulke partners vaak over speciaal ontwikkelde tools en platformen die het mogelijk maken om in een alsmaar complexere en sneller veranderende HR-markt toch het juiste talent te vinden en te behouden.

Het RED Report is een studie van Tempo-Team die jaarlijks de belangrijkste arbeidsmarkttrends in België in kaart brengt.