“Niet als je over de juiste tools beschikt”, vertelt Jonathan Mingoia, Co-founder bij SoPRISM.



 

Alle adverteerders dromen ervan om toegang te hebben tot de schat aan informatie waarover spelers zoals Facebook of Instagram beschikken om hun klanten of doelgroepen te doorgronden. De Belgische technologiestart-up SoPRISM ontwikkelde in nauwe samenwerking met de academische wereld een profileringstool die gebruikmaakt van een van de beste informatiebron ooit voor adverteerders: Facebook!

 

Nauwkeurige analyses
 

Doelgroepprofilering op basis van gegevens uit sociale netwerken biedt drie voordelen.Ten eerste kan je de interesses van de doelgroep achterhalen via analyses van het online consumptiegedrag en  de zichtbare en onzichtbare interacties van een gebruiker. Zo kom je te weten wat de gebruiker echt interesseert zonder dat je het hem rechtstreeks moet vragen (wat vaak de antwoorden kleurt). Ten tweede houdt doelgroepprofilering ook rekening met evoluties. Het toont aan hoe de interesses van een doelgroep veranderen in de tijd aan de hand van 6.000 merken, media, evenementen en hobby’s. Ten derde wordt een doelgroepanalyse in realtime gegenereerd. Marketeers en ‘consumer insights’-specialisten van bureaus kunnen dus met een paar klikken alle informatie die ze nodig hebben, opvragen via een onlineplatform.

 

En het resultaat?
 

Doelgroepprofilering geeft besluitvormers een duidelijk beeld van de relatie tussen hun doelgroep en de verschillende soorten media, de affiniteit tussen hun doelgroep en merken, bekende personen of evenementen, de verschillende interesses of hobby's van de doelgroep, maar ook een gedetailleerde beschrijving van de sociodemografische achtergrond van hun doelpubliek. Onmisbare informatie voor een efficiënte marketingstrategie.

Op basis van deze informatie kunnen marketeers hun besluitvorming optimaliseren en trefzekere communicatiecampagnes opzetten. Campagnes voor Facebook en Instagram kunnen ze bovendien rechtstreeks vanuit het SoPRISM-platform lanceren.