De naam Belgocontrol doet bij vele mensen wel ergens een belletje rinkelen, maar slechts weinigen weten exact wat dit autonoom overheidsbedrijf precies doet. Nochtans krijgt iedereen die naar of vanuit een Belgische luchthaven vliegt ermee te maken.

 

Wat doet Belgocontrol precies?

“Belgocontrol staat in voor de veiligheid van het luchtverkeer in het Belgisch luchtruim. Het betreft alle vliegverkeer dat ons land overvliegt of een bestemming heeft op één van de Belgische luchthavens: Antwerpen, Oostende, Luik, Charleroi en in minder mate in Kortrijk - waar we niet de luchtverkeersleiding op ons nemen, maar wel flight information services verschaffen. Al deze luchthavens, alsook ons centraal luchtverkeersleidingscentrum CANAC2 in Steenokkerzeel, werken met apparatuur en technische ondersteuning van Belgocontrol. Een aantal van de technische profielen die wij zoeken kunnen dus ook in regionale luchthavens aan de slag en hoeven niet naar ons hoofdkantoor in Steenokkerzeel te pendelen.”

 

Jullie staan in voor de luchtverkeersleiding. Zijn jullie dan voornamelijk op zoek naar nieuwe luchtverkeersleiders?


Er zijn twee domeinen waarvoor we met topprioriteit nieuwe mensen willen aanwerven: ‘radar’ en ‘datacommunicatie’.
 

“Van onze 835 werknemers bekleden er ongeveer 300 de functie van luchtverkeersleider. Hoewel zij het meest visibele deel van Belgocontrol vormen, werkt er dus nog een veel groter deel achter de schermen. We zoeken wel steeds nieuwe luchtverkeersleiders, maar ook voor het ondersteunend team hebben we heel wat uitdagende vacatures openstaan. Het is het technische team waarop de luchtverkeersleiders dagelijks zijn aangewezen om hun job goed te kunnen uitvoeren.”

 

Naar welke profielen binnen dit technische team zijn jullie dan vooral op zoek?

“Er zijn twee domeinen waarvoor we met topprioriteit nieuwe mensen willen aanwerven. Het eerste domein is ‘radar’. We hebben niet alleen nood aan operationele techniekers die zorgen voor een perfecte werking en onderhoud van de technische radarapparatuur, maar we zoeken ook mensen met een analytische geest die conceptueel kunnen nadenken en praktijkgerichte oplossingen kunnen bedenken voor tal van uitdagingen. Zo worden we momenteel geconfronteerd met het probleem dat windturbines voor storing zorgen op onze radars. Voor het aanpakken van dit soort uitdagingen hebben we nood aan creatieve, oplossingsgerichte mensen.

 

Van een ambtenarenmentaliteit is hier geen sprake. De moderne bedrijfsgebouwen en de teamworkcultuur creëren een soort van campusgevoel.

 

Het tweede focusdomein is ‘datacommunicatie’. Een goede infrastructuur en betrouwbare oplossingen zijn essentieel om de communicatie met piloten te allen tijde te garanderen. Ook hier zoeken we techniekers die problemen met apparatuur in het veld snel en efficiënt kunnen oplossen. Evengoed hebben we nood aan technische profielen met projectmanagementervaring om grote projecten met een brede impact tot een goed einde te brengen. Pragmatische ingenieurs die sterk zijn in het opstellen van conceptuele modellen en deze daarnaast ook in de realiteit kunnen aftoetsen, zijn erg welkom.”

 

De technologie waar jullie mee werken, is erg specifiek. Zoeken jullie dan enkel mensen met ervaring binnen deze domeinen?

“Het is erg moeilijk om mensen te vinden met ervaring in onze coredomeinen van surveillance en radiocommunicatie. In België hebben we nauwelijks bedrijven die hiermee bezig zijn. We hebben enkele vacatures in dit domein die al meer dan een jaar openstaan. Idealiter zoeken we iemand met de nodige kennis en ervaring, maar we zijn ook bereid om te investeren in jonge mensen met een technisch bachelor- of masterdiploma in IT, elektronica en fysica die weinig of geen ervaring hebben. Wij voorzien in intensieve opleidingstrajecten om deze mensen klaar te stomen voor hun dagdagelijkse job. Het belangrijkste is dat ze bereid zijn om zich te smijten en zich klant- en resultaatsgericht opstellen. Uiteraard is een passie voor luchtvaart een extra grote troef.”

 

Kan je iets meer vertellen over de opleidingen bij Belgocontrol?

“Een volledige opleidingsperiode voor technische medewerkers duurt ongeveer 18 maanden. Tijdens dat traject krijgen werknemers een intensieve technische opleiding. Bij het domein ‘radar’ ontdekken ze dan bijvoorbeeld de werking en de verschillende modellen en leren ze om de juiste diagnoses, analyses en onderhoudsacties te stellen. Daarnaast krijgen ze heel wat ‘on the job training’. Na het opleidingstraject volgt er een assessment waarbij we nagaan of de persoon de job autonoom kan uitvoeren. Dat is nodig om de kwaliteit en het expertiseniveau van onze medewerkers te garanderen. We werken immers in een kritieke omgeving, waar de impact van elke actie grote gevolgen kan hebben. Dat maakt de job ook net zo uitdagend en interessant.”

 

Hoe verklaar je het huidig tekort aan geschikte technische profielen?


Een volledige opleidingsperiode voor technische medewerkers duurt ongeveer 18 maanden. Tijdens dat traject krijgen werknemers een intensieve technische opleiding.
 

“Er zijn een aantal verklaringen. Ten eerste is er de duidelijke groei van het luchtvaartverkeer. We zien ook dat het belang van regionale luchthavens blijft stijgen. Daarnaast zijn er heel wat werknemers die de pensioenleeftijd bereikt hebben, terwijl er tot voor 2014 weinig geïnvesteerd werd in het aantrekken van nieuwe medewerkers. Een viertal jaar geleden is Belgocontrol opnieuw fors beginnen te investeren in rekrutering, maar gezien de lange zoektocht naar de juiste technische mensen en de lange opleidingsperiode zullen we hier pas vanaf dit jaar de vruchten van beginnen te plukken.”

 

Het heeft dus niets te maken met het stoffige imago van overheidsbedrijven?

“Het zou kunnen dat deze perceptie bij sommigen meespeelt, maar eigenlijk gaat dat beeld absoluut niet op voor Belgocontrol. Van een ambtenarenmentaliteit is hier geen sprake. De moderne bedrijfsgebouwen en de teamworkcultuur creëren een soort van campusgevoel. Ook het ‘on site restaurant’ - vaak ook een plek van informeel overleg - draagt hier zeker toe bij. Daarnaast ontspannen veel collega’s zich ook vaak samen door bijvoorbeeld tijdens de pauzes samen te gaan lopen of fietsen. De sfeer bij Belgocontrol is werkelijk uniek. Omdat we in een mission critical omgeving werken, heerst er hier altijd een gezonde spanning. Al onze medewerkers hebben een groot verantwoordelijkheids- en eergevoel omdat ze beseffen dat ze zaken realiseren die echt van het hoogste belang zijn. Bovendien werken we hier in een dynamische omgeving die continu evolueert. De combinatie van innovatieve spitstechnologie en de unieke omgeving zorgen ervoor dat het personeelsverloop bij ons extreem laag is. Wie hier start, wil hier doorgaans niet meer weg!”