Het geluk van de werknemer

Wouter Torfs: “Een bedrijf moet waardering tonen voor wat zijn medewerkers doen, dat is voor mij regel nummer één. Ik denk ook dat een great place to work een plek is waar je al je talenten kan ontplooien, niet enkel je professionele talenten. Onze werknemers kunnen cursussen mindfulness volgen, workshops rond gezond koken, fotografielessen en zelfs start to run-sessies. Op hun verjaardag mogen ze vakantie nemen, en op het einde van het jaar krijgen ze een smartphone of een fiets.”

Als je als bedrijf eerlijk communiceert over de resultaten, zal het personeel meer begrip tonen wanneer de zaken eens minder gaan.

Open communicatie

“We willen natuurlijk geen verwende werknemers creëren. Daarom proberen we altijd heel transparant te zijn in onze communicatie. Als je als bedrijf eerlijk communiceert over de resultaten, zal het personeel meer begrip tonen wanneer de zaken eens minder gaan. Op die manier beseffen mensen sneller dat cadeautjes geen verworven rechten zijn. En dat de tering soms naar de nering gezet moet worden.”

Het community-gevoel

“Werknemers die voelen dat ze deel uitmaken van een groter geheel, zijn meestal gelukkiger. Onlangs organiseerden we Torfs Got Talent, een soort vrij podium voor onze werknemers. Dat community-gevoel vind ik heel belangrijk. Let op, sommige mensen spreekt dat minder aan – in casu de mannen. Van de 650 werknemers bij Schoenen Torfs zijn er 96% vrouwen.”

De focus op autonomie

“Werknemers hebben nood aan een stuk autonomie, je moet ze als bedrijf vrij durven laten. We beschouwen onze winkelteams als behoorlijk zelfstandige entiteiten: de winkelmanagers hebben veel vrijheid in de manier waarop ze omgaan met hun personeel en klanten. We willen niet zo’n werkgever zijn die alles van hogerhand oplegt. Ik vind dat een achterhaalde manier van bedrijfsvoering.”