Tineke Van hooland

External affairs director bij AbbVie en voorzitster
van de raad van bestuur van bio.be/essenscia

 

 

Tineke Van hooland, external affairs director bij AbbVie en voorzitster van de raad van bestuur van bio.be/essenscia. schetst de grootste uitdagingen voor vrouwen om door te groeien. Naar haar mening zijn er drie grote uitdagingen die gelden voor haast alle sectoren, en dus zeker niet enkel voor de farmaceutische sector:

1.  Vrouwen vergeten soms energie te steken in hun netwerk. Vaak denken ze dat het wel zal worden opgepikt wanneer ze hun werk uitstekend doen. Netwerken is nochtans erg belangrijk.
2.  Bovendien denken vrouwen niet altijd na over wat de volgende stappen kunnen zijn in hun carrière en laten ze bijgevolg hun ambitie te weinig spreken.
3.  Daarnaast moeten vrouwen leren omgaan met het ego en haantjesgedrag dat mannelijke collega’s soms aan de dag leggen.

 

Een recente studie toont aan dat 52% van de nieuwe jobs
in life sciences ingevuld worden door vrouwen.

 

Hoe staat het met de vertegenwoordiging van vrouwen in de farmaceutische sector en de life sciences?

“In het algemeen zijn vrouwen goed vertegenwoordigd in de farmaceutische sector en de life sciences. Een recente studie toont aan dat 52% van de nieuwe jobs in life sciences ingevuld worden door vrouwen. Op zich is dat geen nieuw fenomeen, want ook in het verleden kende onze sector een groot aandeel van vrouwen.”

“De life sciences zijn onlosmakelijk verbonden met ‘zorg’ en ‘empathie’, en net daarom denk ik dat veel vrouwen zich er mee kunnen identificeren. AbbVie bestaat als sterk onderzoeksgedreven biofarmaceutsiche wereldspeler in België en Luxemburg voor 63% uit vrouwen. Binnen de directie is dat 40%. Deze vooraanstaande positie danken we aan onze flexibiliteit en de juiste omkadering die we aanbieden.”

 

Wat is er nodig om vrouwen nog meer tot hun recht te laten komen op managementniveau?

“Diversiteit en inclusiviteit zijn cruciaal doorheen alle bedrijfsniveaus. Als vrouw focus ik altijd op mijn eigen sterktes, zoals bijvoorbeeld empathie. Je hoeft niet te doen of je een man bent. Net de diversiteit maakt je als team sterker. Denk na over je passies en waarvoor je staat. Vervolgens moet je daar dan ook voor gaan.”

“Daarnaast dienen vrouwen de kans te krijgen zich voluit te kunnen ontplooien, en zich empowered te kunnen voelen. Daarvoor moet je als bedrijf investeren in een juiste cultuur en dien je voldoende flexibiliteit aan de dag kunnen leggen, zodat ook vrouwen opportuniteiten kunnen grijpen en hun carrière verder kunnen uitbouwen.”