Kristien De Smedt, Business Development Manager BoleroCrowdfunding.



Crowdfunding, een financieringsvorm waarbij een ondernemer een oproep doet aan het grote publiek om geld op te halen voor de realisatie van zijn project, stijgt almaar in populariteit. Crowdlending is een bijzondere vorm van crowdfunding, waarbij investeerders intekenen op een obligatielening. De rente bij dergelijke lening ligt doorgaans hoger dan de rente bij klassieke spaarvormen, maar ook het risico ligt hoger. Kristien De Smedt, Business Development Manager bij BoleroCrowdfunding, legt uit.

“Crowdlending is een vorm van obligatielening. Het geld dat je investeert, krijg je terugbetaald, aangevuld met een mooie interest. Crowdlending is daarom enkel geschikt voor KMO’s die al bewezen hebben dat hun activiteiten rendabel zijn. Om verder te groeien, hebben ze extra geld nodig, en daarvoor is crowdlending een goede oplossing. BoleroCrowdfunding begeleidt Belgische ondernemers en investeerders bij de organisatie van crowdlendingcampagnes.”

 

Hoe werkt crowdlending in de praktijk?
 

“BoleroCrowdfunding zorgt er in de eerste plaats voor dat ondernemingen en investeerders met elkaar in contact komen. Enerzijds gaan we op zoek naar KMO’s die in aanmerking komen voor crowdlending en nodigen we hen uit om een dossier voor te leggen. Dat dossier moet een volledig uitgewerkt businessplan bevatten en moet gestaafd zijn met cijfers van de voorbije boekjaren. Een screeningscommissie beslist of de onderneming haar project mag financieren via crowdlending.”

Crowdlending is een bijzondere vorm van crowdfunding, waarbij investeerders intekenen op een obligatielening. Het is enkel geschikt voor KMO’s die al bewezen hebben dat hun activiteiten rendabel zijn.

“Anderzijds zorgen we ervoor dat de crowdlendingprojecten die we lanceren de nodige investeerders vinden. Hiervoor doen we een beroep op ons netwerk van Bolero- en BoleroCrowdfunding-investeerders. Wie wil investeren in een van onze projecten dient zich enkel te registreren bij BoleroCrowdfunding. Ook particulieren, bijvoorbeeld vrienden en familie van de ondernemer die geld wil ophalen, kunnen zich inschrijven. Iedereen kan dus mee investeren, al mikken wij vooral op de ervaren investeerder die zich bewust is van de risico’s en die zijn portefeuille wil diversifiëren.”

 

Spelen de investeerders nog een verdere rol in de onderneming?
 

“We moedigen onze ondernemers aan om investeerders regelmatig op de hoogte te houden van de vorderingen. We merken ook dat de meeste investeerders praten over hun investering met hun kennissen en zakenrelaties. Dan is het goed dat ze op de hoogte zijn van de vorderingen van het project. Als er goede contacten zijn tussen ondernemers en investeerders, zien we bovendien vaak interessante samenwerkingsverbanden ontstaan. Zo kan een KMO die beroep doet op crowdlending niet alleen kapitaal verzamelen, maar ook ambassadeurs winnen.”

 

Heb je tips voor toekomstige investeerders?
 

“Als je interesse hebt om te investeren via crowdlending, hou dan zeker het platform van BoleroCrowdfunding in de gaten. Lees alle informatie over de projecten goed door en kies het project waarin je zelf het meest gelooft en waar je de meeste affiniteit mee hebt. Gezien het hogere risico van crowdlending raad ik ook aan om je investeringen voldoende te spreiden.”

 

Hoe zie jij de toekomst van crowdlending?
 

“Als we kijken naar wat er in onze buurlanden gebeurt, kunnen we verwachten dat crowdlending nog sterk in populariteit zal stijgen. Crowdlending is complementair met klassieke financieringsvormen en aangezien de eigen inbreng die nodig is om een bankfinanciering te bekomen almaar stijgt, zal crowdlending in de toekomst nog belangrijker worden.”


 

“Op enkele dagen 300.000 euro opgehaald”

Enkele weken geleden voltooide Mobile Locker met succes zijn eerste crowdlendingcampagne. Op enkele dagen tijd haalde het bedrijf 300.000 euro op, het kapitaal dat nodig is om hun verdere groei te financieren.

“Mobile Locker is een innovatief bedrijf dat regelmatig nieuwe producten op de markt wil brengen”, vertelt medeoprichter Jef van Hyfte. “Ons mobiel en geautomatiseerd lockersysteem is uniek in de wereld. Onlangs haalden we zelfs een distributiecontract voor Chili en Hawaii binnen. Toch willen we niet blijven stilstaan en willen we binnenkort een nieuw marktsegment aanboren. Hiervoor hebben we natuurlijk kapitaal nodig.”

Waarom hebben jullie voor crowdlending gekozen?

“Crowdlending is een snelle manier om geld op te halen. Met deze campagne hebben we op slechts 3 werkdagen 300.000 euro opgehaald. De samenwerking met BoleroCrowdfunding, de financiële partner die voor ons de crowdlending organiseert, heeft bovendien nog andere deuren voor een kapitaalsverhoging geopend. Crowdlending creëert ook media-aandacht en biedt opportuniteiten voor netwerking en nieuwe samenwerkingen. Het is eigenlijk veel meer dan alleen maar geld ophalen.”

Op welke manier heeft crowdlending voor jullie deuren geopend voor andere financieringen?

“Op een event kwamen we in contact met BoleroCrowdfunding. Nadien kwamen we te weten dat we via PMV (Participatiemaatschappij Vlaanderen) een KMO-cofinanciering konden bekomen. BoleroCrowdfunding is immers erkend cofinancierder van PMV. Zo vielen de puzzelstukken langzaam maar zeker in elkaar. Door verschillende financieringsvormen te combineren, konden we in totaal bijna 1,2 miljoen euro ophalen, waarvan 300.000 euro via crowdlending.”

Heb je tips voor ondernemers die geld willen ophalen via crowdlending?

“In de eerste plaats raad ik aan de hefboom naar andere financieringsmogelijkheden ten volle te benutten. Wanneer je geld ophaalt via crowdlending, stijgt het vertrouwen van andere investeerders. Bij Mobile Locker was de crowdlending erg succesvol, maar weet ook dat dit niet vanzelf gaat. Je moet er tijd en energie in stoppen. Bereid je dossier goed voor en zorg dat je een sterk businessplan kan voorleggen.”