Het eerste weekend stond de teller al op 30.000 bezoekers. Masterbrein achter de creatie: het e-commerce bureau Baldwin.

Drie maanden lang werd er aan de webshop getimmerd, geboord en gezaagd. Resultaat: een clean, eenvoudig design met nadruk op de producten en fotografie. Belangrijk was de website gebruiksvriendelijk te maken voor desktops, laptops, tablets en smartphones. De lay-out is 100% gradueel en past zich dus zonder problemen aan aan het type device.

Een uniek en speels element is de ‘Create your look’ applicatie. Vanuit de hele collectie kan je zelf je look samenstellen. Verder valt op dat de categorisatie anders is. Er zijn drie niveaus waarop je kunt zoeken: collectie, categorie en look. Zo kan je bijvoorbeeld op een foto van Katja Retsin klikken om te kijken welke rok ze aanheeft.

Het is een uitdaging voor kleine handelaars om op te boksen tegen de Zalando’s, Amazon’s en Bol.com’s van de wereld. Wil je bijbenen, dan kan je bijna niet meer anders dan een webshop opstarten. Katja en Barbara zagen dit in en grepen hun kans. Met zo’n 5.000 bezoekers per dag kan gesteld worden dat dit een goede gok was.

Katja Retsin zelf is erg verrast met dit positieve resultaat. “Het idee van een webshop begon te borrelen na vraag van verschillende klanten. Ze wilden dat we de kleren opstuurden. Maar webshops zitten ook in de lift. Als we mee op de kar wilden springen, dan was nu het moment. Dus Barbara en ik sloegen de handen in elkaar, en stampten een online CLOSE-UP uit de grond.”

Bovenop een al zeer drukke agenda - tv- en modellenwerk, drie kinderen, vier winkels en een kinderboekenreeks – kwam er dus nog heel wat extra werk bij. “Ik had eerlijk gezegd niet meteen verwacht dat een online shop zo’n grote hoeveelheid werk met zich meebrengt met zich meebrengt. Wauw! Het ziet er op het eerste gezicht makkelijker uit dan een gewone winkel, maar ik kan je vertellen dat dat een illusie is. Wil je een origineel en leuk product hebben, ben je toch een paar maanden zoet met het bouwen ervan. Verder is het verschil tussen wat je wilt en wat kan soms groot, dat was ook even wennen. Barbara had heel leuke ideeën, maar dat budget hé (lacht)!"

“Babs staat in voor de dagelijkse leiding van de vier fysieke CLOSE-UP winkels, ik neem de webshop voor mijn rekening. Ik heb leren werken met Magento, een software programma om webshops te bouwen. Alsof ik weer in de schoolbanken zat. Allemaal lollig en leuk, tot ik er alleen voor stond. Tot een kot in de nacht aan het zweten omdat ik dat programma niet meer snapte (lacht). Maar nu ik foto’s en teksten kan plaatsen en achteraf het eindresultaat zie, ben ik erg trots dat ik dat zelf gedaan heb.”

“Dat de webshop zo’n vaart zou gaan, zag niemand aankomen. Momenteel zitten we tot over onze oren bedolven onder de bestellingen en pakjes. Alle dagen kerst! We zijn erg verrast van het positieve resultaat.”