Tip 1. Zoek een creatieve IT’er

“Alles begint bij het zoeken van een goede IT-partner: iemand die zich ontfermt over de technische kant van de website, maar ook mee brainstormt over hoe je de klanten een online belevenis kan bezorgen. Iedereen weet intussen wel hoe je bovenaan in de zoekresultaten bij Google belandt. Maar jouw IT’er moet ook een creatieveling zijn die weet welke interactieve tools bij jouw doelpubliek passen.”

Tip 2. Zet in op de vormgeving

“Ik ben een estheet, dus mijn website moet er mooi uitzien! Schenk zeker voldoende aandacht aan het uitzicht van je e-shop. Maar, ook belangrijk: stem de vormgeving af op het DNA van je merk. Mijn man is groothandelaar in muziekinstrumenten en zijn website staat esthetisch ver af van hoe ik het zou doen: het is een mannelijk design in primaire kleuren. Maar voor zijn doelgroep – rockmuzikanten - is het de perfecte vormgeving. En dat is wat telt.”

Tip 3. Trek voldoende geld uit

“Je mag een webshop ‘er niet even bijnemen’ en het als een stiefkindje behandelen van je echte winkel, want dan zullen de klanten wegblijven. Je moet er een serieus budget voor uittrekken, reken toch op 10.000 euro voor een goede interactieve e-shop.”

Tip 4. Start een eigen blog

“Een leuke blog kan een stevig fundament zijn van een webshop. Dat betekent niet dat je elke dag vier pagina’s moet volschrijven! Af en toe een teaser, een tip, een recept of foto posten kan al voldoende zijn om de consument naar jouw webwinkel te halen. Online shoppers vinden zo’n blog een echte meerwaarde.”

Tip 5. Geef je shop een identiteit

“Consumenten willen weten waar een winkel voor staat. Voor een e-shop geldt dat misschien nog meer, omdat er nog tienduizenden andere concurrenten zijn die gelijkaardige producten aanbieden. Zorg er dus voor dat je een herkenbare identiteit rond je webshop ontwikkelt! Je kan de webwinkel bijvoorbeeld als een heus personage beschouwen, zoals ik met Clodette doe.”