Veerle Dobbelaere houdt meerdere balletjes in de lucht, en ze kan er als geen ander mee jongleren. Niet alleen is ze actrice en businesscoach, maar ze runt ook het succesvolle interieurlabel Clodette, waarvoor ze tafellinnen, keukenschorten en papierwaren ontwerpt. “In 2010 heb ik samen met fotografe Karen van Winkel het accessoirelabel Wit+Goed opgericht, maar omdat Google tilt sloeg bij die naam hebben we het omgedoopt tot Clodette”, vertelt Dobbelaere al lachend.

Jullie runden een webwinkel én een fysieke shop in Antwerpen, maar die worden nu allebei stopgezet. Wat liep er mis?

“Helemaal niets. We hebben gewoon voor een ander zakenmodel gekozen. We leveren onze producten niet langer rechtstreeks aan de consument zelf, maar wel aan de verdelers. Ondertussen hebben we met Clodette meer dan 100 verkooppunten in binnen– en buitenland: we zijn nu al actief in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Scandinavië,… Sinds vorig jaar werken we samen met Serax, een grote partner die ons logistiek ondersteunt. Dat geeft ons wat meer creatieve ademruimte.”

Een webshop lijkt makkelijker uit te baten dan een gewone winkel. Maar is dat wel zo?

“Oh nee, je mag dat echt niet onderschatten. De concurrentie op het internet is nog veel groter dan in een gewone winkelstraat. Online is alles mogelijk, de hele wereld komt naar je toe. Hoe moet je als kleine webwinkel opvallen tussen dat immense aanbod? De oplossing is om er een interactief verhaal van te maken: promo-acties organiseren, mailings naar de klanten sturen, een blog onderhouden, … Daar kruipt natuurlijk veel tijd en energie in.”

Je hebt ervaring met de twee verkoopskanalen. Waar ligt de toekomst volgens jou?

“Fysieke winkels die ook inzetten op het online verhaal, hebben het meeste groeipotentieel. Klanten nemen graag eens iets vast in de winkel, en als ze er dan nog een glimlach en een tasje thee bij krijgen… Omgekeerd is het even fijn dat je nog wat kan nadenken over je aankopen en de producten thuis vanuit je luie zetel kan bestellen. Winkels die gewoon verder doen zoals ze al twintig jaar bezig zijn, zullen op termijn verdwijnen.”

Actrices die ondernemen, dat zie je niet vaak.

“Niet echt, nee. Nathalie Meskens heeft met haar Thais restaurant ook zelf iets uit de grond gestampt, maar daar stopt het zowat. Ik heb nochtans het gevoel dat ik dankzij Clodette sterker in mijn schoenen sta. Voor mij is acteren belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste.”