Uit een studie van BeCommerce blijkt dat ondertussen zo’n 55 % van de Belgische webwinkels hun producten aanbieden via mobiele apparaten. Dat is vier keer zoveel als in 2011. De helft van die Belgische e-handelaren beschikt ook over een adaptieve mobiele website. Zo’n site is gebruiksvriendelijker voor smartphonegebruikers. Het past zich bijvoorbeeld aan aan de schermgrootte van smartphones en tablets. Apps zijn iets minder populair bij de handelaars. Ze zijn duur om te ontwikkelen en vereisen een zeer specifieke technische kennis.

Betere klantenservice

Het potentieel van m-commerce is dus groot. In de Verenigde Staten vertegenwoordigt de omzet uit m-commerce ondertussen al 18 procent van de totale online verkopen.

Toch staan er nog heel wat Belgische webwinkels terughoudend tegenover mobile commerce. Veel e-shops willen eerst de online verkoop via computer optimaliseren alvorens zich op m-commerce te focussen. Bovendien beschouwen de meeste online handelaars m-commerce ook eerder als een manier om een betere klantenservice te bieden dan als een middel om te verkopen.

De top 5 van de artikelen die via m-commerce worden aangekocht bestaat uit:

  1. Kleding
  2. Binnenhuisinrichting
  3. Activiteiten in verband met toerisme (vliegtuigtickets,..)
  4. Speelgoed
  5. Schoonheidsproducten