Daarbij gebruikt het transportboekingssoftware om het logistieke aspect zowel nu als in de toekomst optimaal te organiseren. Uitleg door Sann Koninckx, Directeur Supply Chain & Logistics, en Pieter Schalk, aanbieder van transportboekingssoftware.

Van retail naar omni-channel

De virtuele voorkant wordt verbonden met de fysieke achterkant.

“We kozen voor een omni-channel aanpak, waarbij zowel het assortiment, de prijzen, de inspiratie die we geven, de service, de productinformatie als de getrouwheidskaart identiek zijn aan onze retailwinkels. De klant krijgt de keuze welke kanaal hij of zij wil gebruiken”, opent Koninckx.

“Dit wil niet zeggen dat de offline winkels op termijn aan belang zullen verliezen, integendeel. De fysieke winkels hebben een grote toegevoegde waarde omdat de medewerkers er de klanten rechtstreeks kunnen helpen en inspireren. We trachten daarom de online klanten te motiveren om hun bestelling in een fysieke winkel af te halen. Afhalen in een winkel is gratis, terwijl thuislevering betalend is onder een bepaald bedrag.”

Transportboekingssoftware helpt om conversie te verhogen

Koninckx: “Omdat we in de toekomst ook een online expansie plannen in onze buurlanden, is het voor ons erg belangrijk om onze logistieke infrastructuur en IT hier nu al op te voorzien. Een cruciaal element hierin is onze transportboekingssoftware die alle logistiek tussen ons magazijn, de vervoerders en de klanten aan elkaar koppelt, zowel binnen België als daarbuiten. Zo kunnen we over verschillende regio’s heen de juiste afleveropties aan onze klanten aanbieden. Onze virtuele voorkant wordt dus verbonden met onze fysieke achterkant.”

“Door ons transport op een slimme manier te plannen kunnen we bovendien onze conversie verhogen. Klanten vinden het immers alsmaar belangrijker om hun bestelling snel te kunnen ontvangen. Ook de keuze tussen verschillende aflevermethodes en -momenten is bepalend. De consument wil meer controle en meer gemak, en dat kan je enkel geven wanneer je met je logistiek flexibel kan schakelen en schalen.”

Horizontale ontzorging

Schalk: “Retailers, maar ook traditionele groothandels, moeten zich instellen op continue veranderingen van o.a. de distributiekanalen en het consumentengedrag. Logistiek wordt marketing: de consument bepaalt hoe, waar, met wie en vooral wanneer. Logistieke opties maken vandaag al 50% uit van de top 10 beslisfactoren die de conversie beïnvloeden in de webshop. Die keuze van de consument moet later in het logistieke proces worden omgezet in het juiste transportlabel van de juiste vervoerder.”

Dit redactioneel artikel kwam tot stand dankzij de expertise van Transsmart.