Het leven wordt steeds drukker. Wanneer we niet aan het werk zijn, willen we genieten van onze vrije tijd en niet opgezadeld worden met vervelende klusjes zoals boodschappen doen. We willen sporten, met de kinderen spelen of een hobby nemen. Door boodschappen online te bestellen, wordt er tijd vrijgemaakt wanneer die voor ons het belangrijkste is.

Een uur per week uitgespaard

Je kan online een lijstje bijhouden van de producten die je wekelijks nodig hebt. Wanneer je een nieuwe bestelling plaatst, liggen je favoriete producten via een klik weer in je winkelkar. Ook nieuwe producten zijn makkelijk op te sporen. Zoekmachines en filters helpen je snel een keuze te maken uit duizenden producten. Niet alleen het winkelen, maar ook het afrekenen verloopt sneller. Ellenlange rijen aan de kassa worden vervangen door een mooi uitgerust afhaalpunt waar een vriendelijke medewerker je bestelling in 5 minuten in je koffer plaatst.

Budget beheren

Wanneer je online je boodschappen bestelt, kan je gemakkelijk je budget in de gaten houden. Vaak verschieten mensen wanneer ze in de supermarkt het totaalbedrag op het scherm zien verschijnen. Hoewel je met een lijstje naar de winkel gaat, belanden er tijdens het winkelen nog andere producten in de winkelkar en heb je geen overzicht meer op je budget. Online is het totaalbedrag van je aankopen steeds zichtbaar. Je weet dus exact hoeveel je besteedt.

Vertrouwen van de klant

Om klanten te overtuigen hun boodschappen online te bestellen, is het noodzakelijk dat zij voor alle basisbehoeften terecht kunnen in de webshop en achteraf niet nog naar een andere winkel moeten rijden. Maar het vraagt ook vertrouwen van de klant om producten online te bestellen. Wanneer we groenten kopen, willen we controleren dat deze vers zijn. Dit is duidelijk niet mogelijk in een webshop. Om het vertrouwen van de klant te winnen, worden alle verse producten bij het afhalen gecontroleerd. Is een product niet naar wens, dan kan dit ingeruild of geannuleerd worden. Sommige winkels vermelden zelfs op hun website de uiterste houdbaarheidsdatum van producten.

Hoewel de klant betaalt bij het plaatsen van de bestelling op de website, wordt de effectieve betaling pas doorgevoerd bij het afhalen van de producten. Op deze manier kunnen aanpassingen nog doorgevoerd worden. Eenvoudige, duidelijke en transparante informatie is uitermate belangrijk voor klanten van een webshop.

Online shoppers

Vooral gezinnen met twee werkende ouders maken gebruik van deze service. In zo’n gezin worden de taken verdeeld. Toch is het meestal de vrouw die de kinderen van school haalt én dan nog naar de winkel snelt. Zij weet wat ze nodig heeft. Maar als zij overdag online haar bestelling plaatst en haar man deze na zijn werk afhaalt, moet zij zich geen zorgen meer maken dat hij niet de juiste dingen mee naar huis brengt. Ook een oudere, maar nog steeds actieve leeftijdsgroep van 50- en 60-jarigen bestelt online. Zij raken steeds meer vertrouwd met het internet, maar ook om praktische redenen verkiezen zij deze manier van winkelen. Afgelopen met sleuren aan flessen water, kartonnen melk,…

Persoonlijke touch

De medewerkers die de bestellingen klaarzetten worden specifiek opgeleid zodat zij producten uitkiezen volgens de kwaliteitsnormen en volgens de wensen van de klant. Het is ook belangrijk de internetklant persoonlijk te ontvangen om het accountgevoel tegen te gaan. Het afhaalconcept is daar ideaal voor. De medewerker die de boodschappen in de koffer plaatst, heeft intussen de tijd om een praatje te maken met de klant. Dit wordt door de meeste klanten zeer geapprecieerd.