“Het is uiteraard geen nieuw fenomeen, er bestaan al heel lang allerlei vormen van webshops. Toch is de impact ervan de laatste jaren enorm toegenomen. Elke winkel is bijna verplicht om een webshop te lanceren, je kan het ten opzichte van de ‘new age of costumers’ niet langer maken om offline te blijven”, aldus de 34-jarige presentatrice.

Prijskaartje
“Het is daarnaast een misvatting dat een webshop opstarten vrijwel geen investering vraagt. Je hebt zogezegd geen personeel nodig, hoeft geen huur te betalen,… Als je een kleine webshop uitbouwt, kan dit inderdaad zonder een al te grote financiële inbreng. Voor wie het groter ziet, zijn er toch enkele zaken waar je rekening mee moet houden. Een webshop vereist namelijk heel wat werk, creativiteit en voortdurend onderhoud. Je moet teksten en foto’s uploaden, de collectie up-to-date houden, bestellingen opvolgen, pakketjes versturen,…”

“En dan heb ik de social media nog niet vermeld. Dat is een jobinvulling op zich. Een webshop moet niet alleen verkopen, hij moet ook inspireren. Mensen moeten eerst en vooral naar de shop geleid worden en nadien moet je ze dankzij leuke foto’s, en toffe teksten digitaal kunnen overtuigen om effectief een aankoop te doen. Het is geen toeval dat ook de grote e-shops voortdurend blijven uitpakken met wedstrijden, enquêtes en spelletjes. Het belang van social media voor je webshop is zeker niet te onderschatten.”

Versterken
“Vaak wordt de vraag gesteld of webshops op termijn de gewone boetieks zullen doen kelderen. Wel, ik ben vrijwel zeker van niet. Integendeel, beide verkoopskanalen kunnen elkaar enkel maar versterken. Een webshop heeft als voordelen dat het aanbod vaak groter is, dat je niet aan een openings- of sluitingsuur gebonden bent en dat je in alle rust kan kiezen. Vooral dat laatste is opmerkelijk: mensen houden ervan om thuis in alle rust, weg van enige sociale druk van een verkoper, een keuze te maken. Aan de andere kant kunnen webshops nooit het sociale gebeuren van een dagje winkelen met vriendinnen vervangen.”

“Het spreekt voor zich dat vooral jonge consumenten hun weg vinden naar het internet, maar ook de oudere generatie zal op de kar springen. De vooruitgang kan je nu eenmaal niet tegenhouden”, besluit Kiriloff.
 

4 pijlers volgens Tiany
Om van je webshop een succes te maken, ben je afhankelijk van heel wat factoren. Toch zijn er enkele richtlijnen die je al een heel eind op de goede weg kunnen helpen.

  1. Zorg voor een klantvriendelijke return policy. Dit is dé primaire pijler voor een succesvolle webshop. Sommige websites zorgen standaard voor een gratis verzending en retour, anderen kiezen ervoor om het te koppelen aan een bepaald aankoopbedrag en vaak is deze free shipping een onderdeel van tijdelijke acties. Als consument loont het zeker de moeite om de verschillende mogelijkheden met elkaar te vergelijken en op het gepaste moment je bestelling te plaatsen.
  2. Maak je website overzichtelijk, zodat alle informatie snel en eenvoudig kan worden teruggevonden. Niets is zo storend als een website die niet naar behoren werkt.
  3. Belicht verschillende gezichtpunten van je producten, zodat de consument een duidelijk zicht krijgt op het artikel dat hij wil kopen en hij niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Hij moet als het ware het gevoel krijgen dat hij het artikel kan keuren zoals hij dit in de winkel zou doen.
  4. Communiceer met je klanten. Net zoals in de winkel, is het belangrijk dat klanten vrijwel meteen een antwoord krijgen op hun vragen of terechtkunnen voor advies. Dit kan bijvoorbeeld door een chatfunctie in te voeren. Dit houdt natuurlijk wel in dat je permanent een personeelslid beschikbaar moet hebben om deze rol te vervullen.
     

Voor meer informatie:
www.belmodo.tv