Vlaanderen hinkt achterop

De interneteconomie blijft wereldwijd in de lift zitten. In ons land was online handel vorig jaar reeds goed voor een aandeel van 6,44 procent van de totaalomzet van de handel. Maar we hinken hiermee achterop ten opzichte van onze buurlanden waar de omzet zich situeert tussen 7 tot wel 14%.

Ook vanuit logistiek oogpunt speelt Vlaanderen minder mee: een groot deel van onze online aankopen wordt verzonden vanuit e-distributiecentra in de buurlanden. Onze gunstige logistieke positie midden tussen belangrijke e-commerce afzetmarkten zoals Nederland, Duitsland en Frankrijk wordt niet verzilverd. Een recente studie, uitgevoerd door PwC in opdracht van het VIL, toont aan dat Vlaanderen zich op de zesde plaats bevindt als ideale locatie voor e-commerce distributiecentra ten opzichte van 44 West-Europese regio’s. Op zich niet slecht, maar het zijn allemaal aangrenzende, concurrerende regio’s die ons voorafgaan. Vooral de hoge loonkosten, het fileleed en gebrek aan grote bouwgronden en magazijnen spelen ons parten. Geen makkelijke uitdagingen!

Is snel en gratis nog verdedigbaar?

Bij e-commerce ligt veel nadruk op de kwaliteit van dienstverlening. Voor logistiek betekent dit enerzijds een veelheid aan leveropties zoals thuislevering, levering op het werk of levering op afhaalpunten en anderzijds ook snelheid van levering. Snelheid en sterke versnippering van de last mile leveringen van pakketjes vloekt behoorlijk met logistieke efficiëntie en duurzaamheid. Is snelheid voor alle productgamma’s het belangrijkste? Of is een zekere onthaasting mogelijk, zonder dat de klant daar echt nadelen van ondervindt? Denk hierbij bijvoorbeeld aan levering aan huis in een tijdsvenster (bv. tussen 18u-21u) te kiezen door de consument op een dag ten vroegste binnen 3 dagen. Dit kan toch perfect werken voor 2 kistjes wijn voor een gepland feestje? En dan nog het ‘gratis’ retourneren: gratis bestaat niet! Iemand betaalt uiteindelijk het paskamer gebeuren voor kledij bij de consument, waarbij vaak méér artikelen retour gestuurd worden dan behouden. Logistiek complex en helemaal niet duurzaam.

Consument aan de macht

De consument van vandaag, met de smartphone 24u/24u in de hand, grijpt meer en meer de macht om te bestellen waar hij wil (bv. winkel of webshop) en te laten beleveren waar hij wil (bv. thuis, winkel naar keuze, afhaalpunt of op het werk). Retailers met enkel winkelketens (en geen webshop) en de ‘pure player’ webshops (zonder winkelnetwerk) krijgen het steeds moeilijker. Omni-channel is de nieuwe must! Een vlekkeloze integratie van online (webshop) en offline (winkelnetwerk) kanalen dringt zich op.

Omni-channel logistiek

Omni-channel betekent een nieuwe grote logistieke uitdaging: het zicht op de hoeveelheden en locatie van alle voorraden moet 100% correct zijn, zowel in het centraal magazijn als in alle winkels. Elke artikelverkoop (webshop en/of winkel) moet realtime verwerkt worden. Het logistieke afleverproces naar de eindklant kan enerzijds soms moeten vertrekken uit het centraal magazijn, maar anderzijds ook vanuit de winkels. Winkels worden ook afhaalpunten voor de eindklant. Dit brengt evenwel  mogelijkheden met zich mee voor meer duurzame retouroplossingen. Omni-channel biedt voor België met zijn zeer uitgebreid en dicht netwerk aan winkels wellicht een mooie opportuniteit om omni-commerce sterk op de kaart te zetten: efficiënt en duurzaam. Innovatieve logistieke concepten en oplossingen moeten hier een belangrijke troefkaart worden.