Steven Van Belleghem

Deze boom houdt meteen ook het einde in van de tweede e-commerce fase. De eerste fase was het begin. Dan kon je enkele producten kopen en was de service minimaal. Die fase ligt al een tijd achter ons. In de huidige tweede fase ga je naar een site en krijg je de perfect product informatie. Daarna plaats je het product in de shopping basket en voor je het weet krijg je het product al thuis bezorgd. Daarbij komt dan meestal nog een perfecte klantenservice omtrent retour en het behandelen van vragen.

Derde fase

Als je goed om je heen kijkt, begin je de eerste voorbeelden van de derde fase te zien. In deze fase gaat het om de combinatie van content en commerce. Enkele maanden geleden waren we met een groep ondernemers te gast bij Youku Tudou in Shanghai. Dit platform is bij ons een nobele onbekende, maar is in China huge. Je kan Youku Tudou vergelijken met een combinatie van YouTube (user generated content) en Netflix (streaming van high quality content). Dit bedrijf is een paar dagen voor ons bezoek gekocht door de e-commerce gigant Alibaba voor meer dan 3 miljard dollar. Eerst snapten we niet helemaal waarom Alibaba deze content speler zou kopen. Het werd ons snel duidelijk.

Data

Het antwoord is in één woord samen te vatten: data. Beeld je even in wat je kan realiseren als je de shopping data van Alibaba kan koppelen met de content data van Youku Tudou. Het is alvast de data van Amazon met die van YouTube wordt verbonden. Dit is onvoorstelbaar krachtig. Deze bedrijven beschikken nu over de data en de technologie om video’s te personaliseren op basis van je shopping voorkeur.

Als een consument al een paar keer naar een Alibaba pagina gesurfd is om een nieuwe smartphone te bekijken, dan is de kans heel groot dat de hoofdrolspelers in de Youku Tudou video net die smartphone zullen gebruiken. Bij een andere consument kan dat een andere telefoon zijn. De drankjes van de jury van The Voice worden aangepast aan het consumtiepatroon van de kijker. De producten kan je aanklikken en daarna worden de producten binnen het uur bij je thuis geleverd. Dit is ongelooflijk kracht. Dit is de combinatie van content en commerce.

Digitale superbedrijven

Deze aanpak wordt niet enkel bij deze heel grote digitale superbedrijven gebruikt. Recent waren we in Berlijn te gast bij OneFootball. Dit is de meest populaire voetbal app van de wereld. Dit is een klein, maar uitermate slim bedrijf. Ze weten wat de favoriete voetbalploeg is van elke gebruiker. Als een bepaalde speler van de ploeg scoort tijdens de wedstrijd, wordt er af en toe een truitje te koop aangeboden aan de kijker vlak na het doelpunt van zijn favoriete speler. Verder hebben ze een deal gesloten met Heineken. Iedereen weet dat voetballiefhebbers graag een pintje drinken tijdens de wedstrijd. Maar misschien staat er niet altijd ééntje koud voor je naar de match kijkt op tv.

De juiste technologie

Als je de OneFootball opende vlak voor de start van een champions league match kon je met één druk op de knop 6 koude flesjes Heineken bestellen. De flesjes werden binnen het half uur geleverd zodat je het koude bier kon drinken tijdens de match. Dit werd getest in één bepaalde buurt van Berlijn. Bij deze eerste test zijn er 3.000 6-packs met Heineken geleverd bij de consument. Ook dit is de combinatie van commerce en content. De komende jaren gaan we dit meer en meer zien. Mobile wordt belangrijker in commerce, maar bijna niemand heeft op de eerste twee pagina’s van zijn smartphone een e-commerce app staan.

Het ontdekkingspunt van commerce zal op andere locaties zijn. Locaties waar je content consumeert. Nu beschikken we eindelijk over de juiste technologie en data om die content te linken aan commerce op een uiterst gepersonaliseerde manier. Dit wordt de derde en super boeiende fase van e-commerce.