De conversieratio van een goed draaiende webshop schommelt rond de 5%, al kan dat sterk verschillen naargelang het product, de periode, en de concurrentie van andere e-commerce websites. Het percentage bezoekers dat effectief een bestelling plaatst is met andere woorden vrij laag: ze willen eerst producten vergelijken voor ze overgaan tot een aankoop. 

De basis

Webshops hebben er dus alle belang bij om al van bij het bouwen van de site zo veel mogelijk drempels weg te werken. Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld dat producten gecategoriseerd worden volgens de logica van de verkoper, in plaats van die van de gebruiker. En een bezoeker die niet vindt wat hij zoekt, haakt af.  Een duidelijke en gebruiksvriendelijke onderverdeling van producten is dus een absolute voorwaarde. Bovendien is de menselijke factor heel belangrijk: bezoekers willen nog altijd de zekerheid hebben dat een webshop te vertrouwen is. Contactgegevens vermelden is dus een must, zo weten gebruikers op zijn minst waar ze terechtkunnen als er iets zou foutlopen met hun bestelling. Maar ook andere vertrouwenswekkers, zoals beoordelingen van andere gebruikers, overzichten met de best verkochte producten, en een vlotte en veilige betalingsmodule, zijn belangrijk om bezoekers te converteren naar klanten.

Theorie versus praktijk

Er zijn dan wel enkele basisregels, de enige manier om de conversie op een webshop echt te optimaliseren is door te analyseren en te testen. Welke call-to-actions werken het best, hoe bouw je productpagina’s het best op, of waar en waarom haken mensen af tijdens het aankoopproces. Een goede analysetool geeft veel informatie over waar bezoekers op klikken en hoe ze doorheen de webshop navigeren. Dat laat toe om de navigatieflow te optimaliseren en af te stemmen op het reële gebruik van surfers, en het toont ook waar mogelijke problemen zitten. Waarom mensen in een bepaalde fase van het verkoopsproces afhaken, kan je achterhalen via gebruikerstesten om daar vervolgens acties aan te koppelen.
 

Snel meten en evalueren

Het grote voordeel van e-commerce is dat je snel kan inspelen op problemen of situaties en makkelijk kan experimenteren, zonder dat daar grote budgetten aan te pas komen. Ben je niet zeker of een bepaalde productpagina zal aanslaan bij de consument, dan kan je varianten vergelijken via A/B-testing. De ene helft van de gebruikers komt terecht op versie A, de andere helft wordt naar versie B geleid. Zo’n test toont aan welke variant of combinatie van varianten het hoogste aantal conversies oplevert. Voortdurend testen en evalueren, en je professioneel laten adviseren door een e-commerce specialist is dus de boodschap als je je verkoopscijfer wil zien stijgen.