“Onze distributiecentra zijn vergelijkbaar met de fysieke winkels, maar dan op grotere schaal en zonder klanten”, opent Tom.

Drie temperatuurzones

“Omwille van het verschil in bewaartemperatuur is ons distributiecentrum opgedeeld in drie zones: kamertemperatuur, frigo en diepvries. De order van de klant wordt ook in die drie etappes behandeld en vervoerd. Pas in het collectpunt komt de bestelling terug bij elkaar”, legt Tom uit.

Vast traject

Tom: “Onze producten staan zo opgesteld dat de zwaarste en stevigste producten eerst worden aangedaan en dus onderaan de mand kunnen worden geplaatst. Zowel bij de levering van de producten als op het einde van het traject gebeurt er een kwaliteitscontrole.”

Multidisciplinaire rondhalers

“Onze rondhalers zijn multidisciplinair. Ze halen rond, controleren de kwaliteit én vullen de rayons aan. Een computersysteem begeleidt onze mensen bij het vinden van de producten. Vervolgens moet ieder artikel ter controle worden gescand”, aldus Tom.

15 jaar ervaring

Aanvankelijk werden de boodschappen enkel manueel rondgehaald door de winkelbedienden. Doorheen de jaren groeide het succes van deze service, en dus ook de professionaliteit. Business Unit Manager Geert Boel en Marketingverantwoordelijke Marika Luyckx geven meer uitleg.

“In vergelijking met de fysieke winkels is het aandeel van Collect & Go nog beperkt, maar we merken wel dat het nu enorm snel groeit”, vertelt Marika.

Hybride model

Geert: “Om die groeiende vraag te kunnen blijven beantwoorden hebben we verder geautomatiseerd en distributiecentra geopend in Zaventem en in Erpe-Mere. We maken gebruik van deze distributiecentra als aanvulling op onze winkelrondhaling. Vandaag werken we dus met een hybride model ,waarbij een deel van de bestellingen nog steeds wordt rondgehaald in de winkels en het overige in de distributiecentra.”

Vertrouwen via kwaliteit en nabijheid

“De kwaliteit van de boodschappen en de service is een prioriteit. Gebruikers kunnen erop rekenen dat de boodschappen goed worden gedaan. Dat is belangrijk om het vertrouwen te winnen, zeker wat betreft de online aankoop van versproducten. Meer dan 85% van onze klanten bestelt daardoor ook effectief vers. Een andere manier om het vertrouwen te winnen is om dicht bij de klant te zijn. Dat kan dankzij ons goed verdeelde netwerk van 160 collectpunten doorheen België. We blijven trouwens investeren in de uitbreiding van dat netwerk. Ieder jaar komen er nog bij”, zegt Marika.

Drempel overwinnen dankzij persoonlijke benadering

“Uiteraard is het ook een leerproces. Door de eerste drempel te overwinnen en het enkele keren te proberen, raken klanten eraan gewend en merken ze dat we wel degelijk kwalitatieve producten voor hen selecteren. Bovendien doen we ons best om zo persoonlijk mogelijk met hen om te gaan. Zo kan je zelfs specifieke wensen doorgeven tijdens de bestelling. Als je bv. graag groene bananen hebt, dan kan je dat laten weten aan onze mensen. Zij kiezen deze dan voor je uit. Ze doen de boodschappen alsof het voor henzelf is en denken dus vanuit het perspectief van de klant”, aldus Geert.

Tijdswinst als belofte

“We zullen het totale winkelproces nog verder vereenvoudigen, en in functie daarvan zullen we ook onze website en mobiele app verder optimaliseren en met elkaar synchroniseren. Je kan gemakkelijk producten toevoegen aan je winkelmandje vanuit het Colruyt-assortiment, vanuit je persoonlijke lijstjes of je laatste reservatie. De app heeft ook een barcodescanner waarmee je producten rechtstreeks in je winkelmandje scant”, besluit Marika.